хай перевозять свою нафту у пет-пляшці: як санкції США спинили тіньовий флот росії
Олександр Левченко
Посол України в Хорватії та Боснії і Герцоговині (2010-2017 рр.)
10 січня Сполучені Штати оголосили масштабний пакет санкцій, під які потрапили понад 400 організацій та фізичних осіб, задіяних у енергетичній сфері Росії. Зокрема, санкції накладено на найбільші нафтові і газовидобувні компанії Росії «Газпромнефть» і «Сургутнафтогаз» разом з дочірніми компаніями.
До того ж під санкціями опинились 184 танкери тіньового флоту РФ, а також компанії «Інгосстрах» і «Альфастрахування», які страхують танкери.
Санкції накладено і на 14 членів ради директорів корпорації «Росатом», яка причетна до незаконного контролю над Запорізькою АЕС.
Ці санкції завдадуть Росії багатомільярдних збитків і значно скоротять можливості Кремля фінансувати злочинну війну проти України.
Москва вже через день відчула ефект від санкцій США, накладених 10 січня на російський енергетичний сектор. Власне, система енергетичного експорту з РФ руйнується: Китай та Індія відмовились приймати танкери російського «тіньового флоту», який потрапив під санкції. Це спростувало міф про те, що Москва нібито об’єднала навколо себе країни Глобального Півдня у протистоянні із Заходом.
Економічна криза у самій Росії теж поглиблюється: «Газпром», який став збитковим ще у 2023 році, оголосив про скорочення майже половини співробітників центрального апарату. Міф про те, що Росія нібито не чутлива до санкцій, є витвором російської пропаганди, яка прикриває не лише військовий, але й економічний блеф Кремля.
«Тіньовий» флот Росії нараховує близько 600 суден, які здійснюють незаконні операції з підсанкційною російськими нафтою. Вони перевозять близько 4 млн барелів на день і приносять Росії десятки мільярди доларів на рік. Санкції стосуються близько 160 танкерів і ключових гравців ринку, включно зі страховими компаніями, повідомляє Управління контролю за іноземними активами США (OFAC).
Судна тіньового флоту РФ використовують як російський прапор та страхові сертифікати, так і користуються послугами третіх країн для ускладнення ідентифікації та обмеження діяльності кораблів, що здійснюють перевезення підсанкційних російських товарів.
Часто судна тіньового флоту, заходячи в територіальні води та вільні економічні зони різних країн, вимикають системи ідентифікації, що є суворим порушенням міжнародного морського права і може створити аварійні ситуації.
Нещодавній інцидент з зумисним пошкодженням телекомунікаційного кабеля у Балтійському морі, до якого причетний повʼязаний з Росією танкер Eagle S, який до того ж мав на борту шпигунське обладнання, став прямим доказом того, що російський тіньовий флот використовується для ведення гібридної війни проти заходу.
Російський тіньовий флот, який ходить під прапорами багатьох країн світу, часто становить екологічну загрозу. Кораблі тіньового флоту мають неналежний технічний стан, а отже, у разі виникнення позаштатної ситуації є ризик розливу нафти та нафтопродуктів в морі, як це сталось у Керченській протоці у грудні 2024 року. Зважаючи на погану страховку, яку має велика кількість таких суден, фінансові витрати за ліквідацію наслідків подібних ситуацій зазнає прибережна держава, де стається інцидент, а не, власне, Росія.
Частина міжнародних портів почали діяти ще до санкцій США. Зокрема, китайська Shandong Port Group заборонила танкерам, які перебувають під санкціями США, заходити в свої порти в провінції Шаньдун. Китайським портам заборонено докувати, розвантажувати або надавати суднові послуги суднам зі списку Офісу контролю за іноземними активами Міністерства фінансів США (OFAC). Оператор контролює основні порти на східному узбережжі Китаю, включаючи Ціндао, Жічжао та Яньтай, які є основними терміналами для імпорту нафти, що потрапила під санкції.
Індія оголосила про намір заборонити розвантаження підсанкційних танкерів, котрі транспортують російську нафту. Однак постачання нафти для Індії не стане проблемою. ОПЕК має 3 мільйони барелів на день вільних потужностей, крім того, країни, що не входять в ОПЕК, такі як США, Канада, Бразилія, Гайана, можуть ще додатково продавати нафту. Єдине що індійські нафтопереробники можуть втратити знижки на російську нафту, якими вони користувалися, якщо постачання стане дефіцитним.
При цьому індійські банки вимагатимуть сертифікати походження, щоб переконатися, що нафта не походить від постачальників, які потрапили під санкції. Загалом 65 нафтових танкерів кинули якір у різних місцях по всьому світу відтоді, як США оголосили про новий пакет санкцій. П'ять із цих танкерів стояли на якорі біля китайських портів, ще сім кинули якір біля берегів Сінгапуру, а решта зупинилися біля берегів Росії у Балтійському морі та на Далекому Сході. Близько 10% світового флоту нафтових танкерів потрапили під санкції США.
США повинні зміцнити свої позиції у морському перевезенні, адже Росія може використати "тіньовий флот" для стратегічних цілей у військових конфліктах. Про це заявило видання Politico. З моменту вторгнення Росії в Україну у 2022 році тіньовий флот РФ значно розрісся. Нині він складається із суден, які працюють поза офіційним світом судноплавства. Тому "тіньовий флот" становить ризик для легально працюючих суден, прибережних держав і морського середовища. Водночас він становить додаткову загрозу для членів НАТО. Росія може використовувати цей величезний флот для стратегічних морських перевезень. Зараз цей флот становить 17% світового нафтового танкерного флоту. Стратегічні морські перевезення є одним з видів військової діяльності, який відбувається далеко від очей громадськості. Комерційні судна перевозять необхідне для армії спорядження - від танків до пального. І якщо Росія вирішить розв'язати новий військовий конфлікт, то може скористатися тіньовим флотом.
В Україні провели брифінг, присвячений посиленню санкційного тиску на Росію через її використання тіньового танкерного флоту для експорту нафти. Захід об’єднав представників дипломатичних місій із понад 20 країн світу, включаючи держави ЄС, Великобританію, США, Канаду, Індію, Японію, а також низку інших важливих міжнародних партнерів. Ключовими темами обговорення стали зусилля України та її союзників у сфері обмеження доходів РФ від нафти. Ця галузь є одним із головних джерел фінансування військової агресії.
Минулого року тіньовий флот із понад 600 суден забезпечив транспортування 90% російської нафти, що принесло Москві дохід у розмірі 180 мільярдів доларів США. Особливу увагу приділили питанням посилення санкційного режиму, серед яких зниження максимальної ціни на російську нафту до 40 доларів за барель, запровадження обмежень проти капітанів суден і компаній, які обслуговують цей флот, а також посилення контролю за страхуванням танкерів.
Україна також наголосила на необхідності запровадження ембарго ЄС на імпорт російського скрапленого газу, обсяг якого минулого року досяг рекордних показників. Очікується, що це питання буде включено до 16-го пакета санкцій, який планують ухвалити в лютому.
Фото ілюстративне/Bloomberg
Відгуки
Немає відгуків.
Залишити коментар