Диверсії на залізниці: Польща вживає надзвичайні заходи

АНАЛІТИКА 17.11.2025

У Польщі максимально серйозно поставились до актів саботажу, які були зафіксовані цими вихідними на залізниці. Над розслідуванням двох надзвичайних випадків працюють усі силові структури та спецслужби, прокуратура і мінінфраструктури. Виявилось, що від зловмисного втручання постраждала не лише Польща: У Словенії пасажирський потяг зіткнувся з предметами, покладеними на колії.

«Прокурор розпочав розслідування актів саботажу терористичного характеру, спрямованих проти залізничної інфраструктури та скоєних від імені іноземної розвідки», – оголосив Пшемислав Новак, речник Національної прокуратури Польщі. Предметом розслідування є пошкодження інфраструктури залізничної лінії № 7 на маршруті Варшава-Схід-Дорогуськ у період з 15 по 17 листопада. Про це повідомляє портал RMF24.

«Вибуховий пристрій спрацював, пошкодивши залізничні колії. Експерти підтвердили це поза всяким сумнівом», – заявив міністр внутрішніх справ Марцін Кервінський, коментуючи підрив колії поблизу станції Міка в Мазовєцькому воєводстві. Він додав, що другий випадок саботажу ще остаточно не підтверджений, але є «дуже ймовірним».

Прем’єр-міністр Дональд Туск у відповідь на ці інциденти оголосив, що завтра відбудеться позачергове засідання Комітету національної безпеки. «За участю військових командирів, керівників служб та представника президента», – зазначив Туск на платформі X.

Силовики кажуть, що доказів вистачає

Раніше міністр внутрішніх справ та адміністрації Марцін Кервінський оголосив, що у зв'язку із вибухом, що стався в суботу на коліях поблизу станції Міка, було отримано «велику кількість доказів» та записи з камер спостереження, що знаходилися неподалік. Він додав, що також було знайдено елементи, які можуть сприяти швидкій ідентифікації винних, хоча й не уточнив, про які саме докази йдеться.

Кервінський зазначив, що в суботу, до 22:00, місцевий мешканець повідомив  поліцію про вибух. Патруль, направлений на місце події, не виявив жодних пошкоджень інфраструктури. Лише вранці неділі один з машиністів помітив діру на колії. 

Міністр внутрішніх справ та адміністрації також оголосив, що в неділю близько 21:30 було підтверджено ще два інциденти. Один з них стосувався пошкодження приблизно 60 метрів ліній електропередач на тій самій залізничній колії. Металевий затискач, встановлений на залізничних коліях, було знайдено за кілька сотень метрів. 

Міністр юстиції Вальдемар Журек оголосив, що підготовче провадження щодо акту саботажу вже розпочато. За його словами, йдеться про два положення Кримінального кодексу: статтю 130, пункт 7, яка стосується саботажу, та статтю 174 Кримінального кодексу, яка охоплює спробу спричинення дорожньо-транспортної катастрофи. Він додав, що покаранням за саботаж може бути навіть довічне ув'язнення. 

«Прокуратура буде безжально переслідувати такі дії. Ми попереджаємо тих, хто має намір завдати шкоди польській державі, що на землі не знайдеться місця, де така людина зможе сховатися», – наголосив Журек. За його словами, з огляду на нацбезпеку поки що це закрите провадження, тож інформацію про перебіг розслідування будуть оприлюднювати «дуже обережно».

Глава Міністерства інфраструктури Даріуш Клімчак зазначив, що через інцидент, що стався вихідними, PKP PLK та Залізнична охоронна служба здійснюють посилені об'їзди та перевірки колій. «Усі поводяться пильно, професійно та спокійно. Наші служби не будуть залякані», – запевнив він. Міністр також нагадав, що Польща має приблизно 19 000 км залізничних колій, і кожна ділянка має спеціальну систему нагляду та моніторингу.

Не злодії, а диверсанти

«Ми маємо справу зі службами іноземної держави, а не з бандою злодіїв металобрухту», – заявив журналістам Томаш Семоняк, міністр-координатор спеціальних служб. Він запевнив, що до цієї справи було призначено найкращих офіцерів та експертів спеціальних служб, щоб встановити винних та їхніх клієнтів. 

«Ми підтримуємо зв'язок з нашими союзниками. Ми співпрацюватимемо – як ми це робимо в усіх подібних питаннях , – сказав Семоняк. -  Безпека на вулицях, дорогах і в поїздах – наш пріоритет. Ми зробимо все, щоб це забезпечити».

До слова, колишні силовики, які коментували ці акти саботажу, особливо наголошували на вміннях диверсантів. Як заявив генерал Ярослав Крашевський в ефірі Polsat News, спосіб здійснення диверсії свідчить про те, що злочинець мав спеціалізовані знання.

«Місце було обрано не випадково(...). Це крива, тому хтось добре знав, як працює залізниця. Вони чудово розуміли, що якби такий акт саботажу було здійснено саме в цьому місці, це була б катастрофа, і були б 100-відсоткові значні людські жертви – я говорю і про загиблих і про серйозно поранених», – зазначив він.

«У Польщі ми можемо очікувати подальших подібних актів саботажу на залізницях», – заявив генерал Крашевський.

На думку генерала Романа Полько, колишнього командира спецпідрозділу GROM, тут йдеться про новий етап гібридної війни.

«Це черговий етап гібридної війни, яку росія веде проти Польщі. Я б присвятив це всім тим, хто каже, що це не наша війна (...) Ми не можемо ховати голову в пісок», – сказав генерал Полько в ефірі Radio RMF24.

Серія пошкоджень у Словенії

Серйозний інцидент у Словенії призвів до зіткнення пасажирського поїзда з предметами, складеними на коліях. Представники Словенської залізниці вважають, що це був саботаж. І це – черговий подібний інцидент у Словенії за останні тижні.

Інцидент стався рано-вранці на лінії Цельє-Веленьє. Потяг наїхав в гілки дерев, садові меблі та велосипед вздовж маршруту, після чого зупинився на станції Жалець. Поліція охороняла місце події, розслідуючи «злочин, пов’язаний зі створенням небезпеки для громадського транспорту шляхом небезпечних дій або використання небезпечних засобів».

Електропоїзд було виведено з експлуатації, а сполучення на цій лінії було організовано автобусами. Внаслідок інциденту ніхто не постраждав.

У заяві для ЗМІ директор пасажирських перевезень Словенських залізниць Міха Бутара висловив переконання, що ситуація була актом саботажу.

«Це не просто недбалість, це спланована спроба завдати шкоди іншим людям», - сказав Бутара. Він висловив сподівання, що поліція знайде винних, зокрема у справі 19 серпня, коли пасажирський поїзд рано вранці в Ново-Место зачепив залізничні шпали, навмисно встановлені на коліях .

«Ми обурені такою поведінкою, яка є навмисним актом, спрямованим на заподіяння матеріальної шкоди та створення загрози безпеці наших співробітників і пасажирів , – сказав Бутара.

Це – черговий інцидент за останні тижні, коли невідомі зловмисники пошкодили залізничну інфраструктуру або розмістили різні предмети на коліях. Їх наслідком вже стали кілька серйозних аварій.

У середині жовтня пасажирський поїзд зійшов з рейок на станції Вінтгар через навмисне пошкодження стрілочного переводу. Раніше на станції Блед-Єзеро робітники запобігли сходженню поїзда з рейок через пошкодження стрілочного переводу. А поблизу Раковника хтось поклав валун на колії. Потенційно найсерйозніший інцидент стався 29 вересня, коли на станції Блед-Єзеро було виявлено навмисне пошкодження світлофора. Лише швидка реакція робітників запобігла зіткненню двох пасажирських поїздів.

У зв’язку з цими інцидентами як керівництво залізниці, так і правоохоронці звертаються до громадян з проханням негайно повідомляти поліцію про будь-яку підозрілу поведінку поблизу залізничної колії.

На світлині: околиці станції Міка перед поворотом, де стався підрив / з відкритих джерел

Support the project here:

DONATE

Відгуки

Немає відгуків.

Залишити коментар

Оцінити
Відправити

Copyright © 2017-2025, Cуб'єкт у сфері онлайн-медіа; ідентифікатор R40-05228. BDS-studio.com

📲 Підписуйтесь на Telegram

⚡ maj0r_news
Оперативні новини та актуальні події
Підписатися