Втеча ухилянтів закордон через систему «Шлях»: що приховує Мінінфраструктури

РОЗСЛІДУВАННЯ 03.05.2023 Коментарі 0

Днями стало відомо, що Львівський окружний адміністративний суд  зобов’язав Львівську обласну військову адміністрацію надати інформацію про чоловіків, які використали систему «Шлях» для виїзду закордон і не повернулися в Україну. Але, виявляється, Львівська ОВА, зовсім не єдиний  і, сказати б,  не «найжирніший»  фігурант у цій історії. Бо їй ще далеко до «середніх показників по галузі, зокрема, тих, які демонструє Мінінфраструктури.  Однак про все за порядком.

З початком війни в Україні запрацювала система «Шлях», яка дозволяє виїхати з країни у волонтерських або гуманітарних цілях. Торік успішно скористалися наданими дозволами 66 374 особи. Щоправда, 9 373 з них в країну не повернулися.

Прикметно, що окрім обласних військових адміністрацій в систему «Шлях» вносило дані й Мінінфраструктури – завдяки йому торік з України випустили 37 879 військовозобов’язаних, із них 2913 виїхали, як-то кажуть, «з кінцями».

Незважаючи на таку сумну статистику, попри вал кримінальних справ щодо зловживань з перетином кордону через систему «Шлях», підстав для проведення перевірок (приміром, за фактами  можливих порушень з боку посадовців міністерства, які сприяли виїзду за межі країни) у згаданому міністерстві не вбачають.

Що не так зі скандальною інфографікою?

Нещодавно низка ЗМІ поширила інформацію про кількість військовозобов’язаних, які  втекли з України з 24 лютого 2022 року завдяки системі «Шлях». Увагу було акцентовано на тому, що групу «антилідерів» склали Волинська (випустили 21108 військовозобов’язаних, не повернулося 1375 чоловіків), Львівська (із 31558 не повернулись 1036 осіб) та Тернопільська (із 14036 чоловіків не повернулись 964) області.

Однак серед «лідерів» чомусь не було названо Міністерство розвитку громад, територій та інфраструктури України, яке і координує систему «Шлях» та за сприяння якого було видано найбільше дозволів на виїзд закордон, а також зафіксовано й найбільшу кількість тих, хто з «гуманітарних відряджень» так і не повернувся.

Зауважимо, ця статистика стосується періоду з 24 лютого до 31 грудня 2022 року. Загальні цифри виглядають так: завдяки системі «Шлях» 9373 чоловіки призовного віку не повернулися до України під час воєнного стану. Це становить 11,2% від загальної кількості осіб, які скористалися правом на виїзд.

Першим такі дані оприлюднив сайт «Главком» – із посиланням на проміжний звіт Тимчасової слідчої комісії Верховної Ради, яка перевіряла використання за цільовим призначенням гуманітарної та іншої допомоги. Публікація ілюструвалась інфографікою: про те, скільки чоловіків виїхали і не повернулися з-за кордону через систему «Шлях». При чому з  цифрами та відсотками як для кожної області, так і щодо Мінінфраструктури.

Опісля цю інфографіку, не заморочуючись її уважним спогляданням, поширять десятки медіа та сотні телеграм-каналів. Із наголосом на областях-антилідерах, не помічаючи у ній даних, які стосуються Мінінфраструктури. А також не звернувши увагу на наведені в інфографіці завищені відсотки (щодо співвідношення тих, хто не повернувся, до загальної кількості тих, хто виїжджав).

Так, приміром, найвищий відсоток (23,49%) на цій інфографіці  має Харківська область. Звідти виїхали 3689 чоловіків, не повернулися – 455. Насправді ж не повернулись 12,33% (перевіряємо за формулою (455/3689)х100%=12,33%).

Тепер щодо областей-«лідерів» – Волинська, Львівська та Тернопільська ( відсотки в інфографіці: 18,03%, 7,65% та 20,66% відповідно). При уважному перерахунку з’ясовується, що відсоток тих, хто не повернувся, насправді становимть 6,5% - Волинська область, 6,8% - Тернопільська і 3,2% - Львівська.  

Щодо решти областей та Мінінфраструктури така ж ситуація (йдеться про завищені відсотки).

Так, Міністерство інфраструктури України, згідно з інфографікою, має 17,85%. Перерахунок дає 7,6%.

Отож, якщо брати відсоток тих, хто не повернувся, до загальної кількості тих, хто виїжджав, то, приміром, прикордонна Львівщина із трьома відсотками ухилянтів-втікачів порівнянні з іншими областями та профільним Мінінфраструктури в «лідери» не потрапляє. І це при тому, що дозволи на виїзд «тут» видавали не лише львівським організаціям. Варто врахувати й те, що за час війни так і не було розмежовано повноважень військових адміністрацій та Мінінфраструктури  щодо роботи в системі «Шлях» (йдеться, зокрема, і про питання дотримання принципу територіальності). Натомість  міністерство, на яке медіа чомусь не звернули увагу, опиниться серед «дозвільних» «активістів».

Запити до міністерства – даремна трата часу

Щоб дізнатися останню інформацію про діяльність Мінінфраструктури, пов’язану з роботою системи «Шлях», з виїздом за кордон та неповерненням  військовозобов’язаних, зі зловживаннями, які у цей час розслідують правоохоронні органи, із запобіганням порушень та корупційних ризиків на адресу міністерства автор цих рядків скерував низку запитів на отримання публічної інформації.

Відповіді на ці запити (йдеться про формальні відписки) були надані заступником міністра Сергієм Деркачем, який охрестив їх запитами «щодо перетину кордону».

Ось лише кілька прикладів. На прохання надати останню інформацію про кількість чоловіків призовного віку, які за сприяння міністерства виїхали з України, а також відомості про кількість осіб, які не повернулися, назви  організацій-заявників, які клопотали про виїзд чоловіків-втікачів, заступник міністра, пославшись на відповідне положення про Мінінфраструктури, повідомив, що міністерство «не здійснює функцій контролю стосовно виїзду, а також повернення/неповернення громадян до України, в тому числі чоловіків призовного віку».

Запит на інформацію щодо перевірок, які за логікою речей повинні були б бути проведені міністерством за фактами можливих порушень з боку його  посадовців (беручи до уваги хоча б кількість ухилянтів-втікачів) взагалі виявився недоречним. Саме це випливає з отриманої відповіді: у ній  посадовець поінформував,  що «підстави для проведення перевірок відсутні». При цьому послався на те, що Мінінфраструктури приймає рішення на підставі отриманих документів від підприємств, установ, організацій та з урахуванням Правил перетинання державного кордону громадянами України.

На прохання надати останні відомості про кількість кримінальних проваджень за фактами зловживань через систему «Шлях», у тому числі інформацію щодо кримінальних справ, які стосуються можливих порушень з боку Міністерства інфраструктури, Сергій Деркач порадив звертатись до правоохоронних органів, оскільки міністерство не є розпорядником зазначеної інформації.

Невеличка ремарка. У вересні минулого року міністерство аналогічною інформацією розпоряджалось.  При чому  подавало її, схоже, з вигідного для себе боку. Публікація з такими даними була розміщена, зокрема, на сайті «Української правди». З коментарем колишнього журналіста цього інтернет-видання, нині заступника міністра інфраструктури Мустафи Найєма. У ньому пан Найєм, зокрема, зазначив, що «за даними Міністерства інфраструктури  України нині розпочато щонайменше 49 кримінальних проваджень щодо можливих правопорушень при виїзді за кордон з використанням системи «Шлях». Правоохоронці перевіряють законність внесення даних про перевізників-волонтерів до системи». Також було сказано, що «переважна більшість проваджень стосуються можливих порушень з боку військово-цивільних адміністрацій».

Хто фігурує у кримінальних справах

З того часу зловживання з перетином кордону через систему «Шлях» набули ще більш масового характеру. Суттєво зросла кількість кримінальних справ за такими фактами, що, вочевидь, змусило «Укртрансбезпеку»  відкрити доступ до заявок на перетин кордону в системі «Шлях» для правоохоронців. Подається таке рішення як  можливість покращити рівень боротьби з корупцією.

Поки що така боротьба, судячи з публікацій ЗМІ та даних судового реєстру,  відбувається вкрай мляво. Нові справи правоохоронці заводять, грубо кажучи, пачками – як правило за ст. 332 КК України (незаконне переправлення осіб через державний кордон України). Водночас їх фігурантами здебільшого є рядові виконавці, псевдоволонтери-одинаки, тоді як центральні фігури оборудок із ухилянтами, які організовують серйозні канали переправлення людей за кордон, діють у складі добре організованих груп та зазвичай залишаються поза увагою правоохоронних органів.

Ще гірша ситуація із викриттям посадовців, які сприяють наданню дозволів на виїзд за кордон через систему «Шлях» «липовим» волонтерам, та які у матеріалах деяких справ подекуди фігурують як «невстановлені слідством особи».

Трохи конкретики

Минулого місяця Яворівським райвідділом поліції було відкрито кримінальне провадження за незаконне переправлення осіб через держкордон, у якому фігурує керівник львівської благодійної організації «Фонд «Український Легіонер».

Правоохоронці встановили, що як керівник організації, він подавав до Міністерства розвитку громад, території та інфраструктури України неправдиву інформацію задля внесення відомостей у програму «Шлях» та переправлення через держкордон осіб призовного віку під виглядом волонтерів.

На Чернігівщині працівники обласного управління Служби безпеки України  викрили канал незаконного виїзду за кордон українців призовного віку, який організували три місцеві комерсанти.

Ділки оформлювали ухилянтів членами місцевих благодійних організацій: наприклад, громадської організації «БІГ Чернігів». Потім інформацію про фіктивних «волонтерів» подавали до Мінінфраструктури для внесення відповідних даних до електронної системи «Шлях». Вартість «послуги» з виїзду до Євросоюзу під виглядом волонтера починалася з 5 тис. доларів США. Сума залежала від терміновості виїзду і фінансових можливостей клієнтів.

Слідчим відділом Солом`янського управління поліції Києва розслідується кримінальне провадження, два фігуранти якого організували незаконне переправлення ухилянтів через держкордон за грошову винагороду в розмірі 4 тис. доларів США. Ця справа цікава ще й тим, що у її матеріалах йдеться про необхідність проведення такої слідчої дії, як тимчасовий доступ до речей і документів, які перебувають у володінні Міністерства інфраструктури України.

Слідчий відділ Подільського управління поліції Києва розслідує кримінальну справу, в якій фігурує голова громадської організації «Платформа сталого розвитку громад Київщини» та двоє його спільників. Один з них працював головним спеціалістом Департаменту масових комунікацій Луганської обласної військово-цивільної адміністрації.

У судових ухвалах щодо цієї справи зазначається, що організована злочинна група незаконно переправила через український кордон шістьох військовозобов`язаних. Всі вони були включені за допомогою громадської організації до системи «Шлях» як водії, яким надано можливість виїзду за межі України в умовах правового режиму воєнного стану строком на три календарні місяці.  Такі дозволи були надані на підставі  пакетів документів, поданих до Міністерства інфраструктури від ГО. При цьому в одній з ухвал сказано, що посадові особи міністерства «не були обізнані про злочинні наміри» осіб, які фігурують у кримінальній справі.

Чи відповість бодай один чиновник міністерства за оприлюднену «сумну статистику»? Адже майже три тисячі ухилянтів-втікачів – це серйозно. І це, нагадаю, лишень торішня цифра.

Support the project here:

DONATE

Відгуки

Немає відгуків.

Залишити коментар

Оцінити
Відправити

Copyright © 2017-2024 by ZahidFront. Powered by BDS-studio.com

Підпишіться на ЗІФ у Facebook: