Російські боти масово атакують YouTube та інші популярні сервіси
За перших два дні повномасштабної війни росії проти України – 24-25 лютого цього року – на YouTube зареєстрували майже 3,6 тисячі акаунтів. Це у 6,9 разів більше, ніж у середньому реєструють зазвичай. 930 користувачів коментували зі швидкістю більше п'яти коментарів за хвилину. Але було і 5 «спринтерів», які за хвилину залишали 55 коментарів.
Такі цифри оприлюднили у своєму звіті фахівці ІТ-компанії Trementum, які аналізували протягом лютого-квітня російську пропаганду на YouTubе.
Аналітики компанії проаналізували 6,9 мільйона текстових коментарів 1,58 мільйона користувачів під 9,1 тисячею відеороликів. Їхні висновки змушують замислитися над декількома моментами.
Із приблизно 1,6 мільйона імен користувачів у вибірці «айтішників» понад 260 тисяч використовували «дивні» назви, що зводилися до беззмістовних слів, набору цифр чи слова «user» (користувач).
І хоча більшість користувачів були зі Сполучених Штатів, приблизно 30% прокремлівських коментарів залишили користувачі з Індонезії, Пакистану та Бангладеш. «Зізналися», що вони з росії, лише у декількох облікових записах.
У звіті компанії Trementum користувачі з підозрілими іменами публікували прокремлівські тези такого змісту: «західні ЗМІ пропагують фейк/пропаганду» (понад 100 разів); «bravo, rusia, uraa» - більше 70-ти разів.
Серед прокремлівських наративів найбільш розкрученою фразою була «НАТО бомбило Ірак / Афганістан / Сирію та інші країни». Таке повідомлення було популярніше за будь-який проукраїнський наратив.
16,7% текстових коментарів з'являються щонайменше двічі. Найпопулярнішим дублікатом є «Fake news» (4 474 рази). Інші своєрідні топ-дублікати: «Пропаганда» (2’378 разів), «Z» (2’238 разів).
Аналітики виокремили 255 ідентичних копій такого повідомлення: «Військові сили НАТО повинні покинути територію колишнього СРСР, щоби запобігти взаємному знищенню».
Найбільш поширюваним YouTube-каналом був прокремлівський англомовний блогер Патрік Ланкастер: 344 випадки з даної вибірки компанії.
А з десяти відео, що найчастіше згадують у коментарях, три відео пропагують наратив «Українці – нацисти».
Із повним текстом звіту англійською мовою можна ознайомитися у форматі PDF.
Російське сміття пропаганди проникло і в соцмережу китайського походження TikTok. Згідно з розслідуванням компанії NewsGuard, що викриває дезінформацію, TikTok може показувати неправдиві відомості про війну в Україні щойно зареєстрованому користувачеві мережі вже через декілька десятків хвилин.
Компанія зробила декілька експериментів, як працюють алгоритми ТікТоку. З’ясувалося, що новий обліковий запис, власник якого нічого не робив і не підписувався на жодні сторінки, уже протягом 40 хвилин отримував відео неправдивого або оманливого змісту, писала The Gardian наприкінці березня.
Серед неправдивих тверджень був фейк про американські лабораторії з біологічної зброї в Україні. Відео подавали перевернуту картину світу: фейкові кадри видавали за справжні, а справжні – за фейкові.
Функція пошуку TikTok також змішувала справжній і неправдивий вміст, показуючи відео, які містили неправдиві або оманливі твердження, у топ-20 результатів за пошуковими запитами «Україна», «Росія», «Війна», «Київ» і «Донбас».
Як раніше повідомляв ЗІФ, російська пропаганда окупувала найбільші та найпопулярніші інформаційні майданчики світу. У США та Європі росія купує журналістів, аналітиків, політиків, інформаційні ресурси, які поширюють потрібні путінському режиму тези та погляди. Цим самим темтешні споживачі інформації здебільшого не підозрюють, хто насправді стоїть за тим чи іншим «джерелом інформації».
Іще одним способом є так звана «пропагандистська карусель»: російські боти, замасковані під мешканців США чи ЄС, залишають коментарі потрібного змісту під матеріалами впливових видань. Після цього російські так-звані медіа вибирають потрібні тези декількох коментаторів і на їхній основі публікують матеріал, що зводиться до висновків: у США чи ЄС не всі негативно чи вороже ставляться до росії, «спецоперації»; не потрібно постачати Україні зброю, бо це затягує конфлікт; не потрібно допомагати українським біженцям, бо самим сутужно та таке інше.
Потужність російської інформаційної гідри важко переоцінити. Демократичний світ виявився не готовим не лише до конвенційної війни, але й інформаційної. Вжиті заходи з обмеження російської телепропаганди наразі є недостатніми. Щоправда, ЄС готує законодавство, що змусить власників великих соцмереж контролювати інформаційне наповнення і дозволить ефективніше боротися з небезпечним контентом.
Після ухвалення Радою Європейського Союзу закону про цифрові послуги (Digital Services Act, DSA) та закону про цифрові ринки (Digital Markets Act, DMA), їх підпишуть президенти обох установ і опублікують в Офіційному віснику. Закони набудуть чинності через 20 днів після їх публікації.
«DSA застосовуватимуть безпосередньо в усьому ЄС та через п’ятнадцять місяців (з 1 січня 2024 року), залежно від того, що настане пізніше, після набуття чинності. Що стосується зобов’язань для дуже великих онлайн-платформ і дуже великих онлайн-пошукових систем, DSA почнуть застосовувати раніше – через чотири місяці після їх призначення. Після того, як DMA набуде чинності, його почнуть застосовувати через шість місяців», - йдеться на офіційному сайті ЄС.
Відгуки
Немає відгуків.
Залишити коментар