Останній період воєнного стану? Що буде після 13 травня?
Президент України Володимир Зеленський 5 лютого вніс до Верховної Ради законопроєкти про продовження в Україні воєнного стану та загальної мобілізації ще на 90 днів. Парламент підтримав Президента і ухвалив закон №10456 про продовження дії воєнного стану з 14 лютого до 13 травня 2024 року.
Важливою у цьому контексті є правова основа прийняття такого рішення. Адже згідно ст. 106 Конституції України та ст. 5 Закону України про правовий режим воєнного стану пропозиції щодо введення воєнного стану на розгляд Президентові України подає Рада національної безпеки і оборони України. У разі прийняття рішення щодо необхідності введення воєнного стану Президент України видає указ про введення спецрежиму і негайно звертається до Верховної Ради України щодо його затвердження з одночасним поданням відповідного проект закону.
Саме таким чином вже вдесяте було продовжено воєнний стан в Україні з часу повномасштабного вторгнення, і іншого законного шляху не існує. Але щодо останнього прийняття закону №10456 є одна важлива деталь, і вона полягає в тому, що це останнє законне подання Володимира Зеленського, адже його повноваження як Президента України спливають 31 березня.
Варто нагадати, що термін перебування на посаді Президента України регламентується статтею 103 Конституції, яка визначає, що Президент обирається строком на п'ять років, і цей термін, як зазначалось вище, закінчується 31 березня цього року. Жодних законних підстав продовження повноважень президента України не передбачено, і навіть правовий режим воєнного стану не може бути підставою для продовження терміну перебування Гаранта на посаді.
Тому як бути після 13 травня - задача «із зірочкою». Адже тільки законне введення воєнного стану передбачає обмеження конституційних прав і свобод людини і громадянина та проведення мобілізації. Станом на сьогодні влада поки не озвучує жодних конкретних планів для уникнення конституційної кризи.
Також є вірогідність того, що 14 травня величезна кількість громадян призовного віку, які за два роки так і «не виявили» бажання вступити в лави ЗСУ, спробують вже в законний спосіб перетнути кордон з боку України. Крім того, незрозумілою буде і ситуація всередині країни, адже дію військово-цивільних адміністрацій передбачає виключно правовий режим воєнного стану. Після його припинення військові адміністрації уже не зможуть працювати як легітимні органи державної влади. Відтак, логічно має поновитися у межах конституційних повноважень діяльність місцевого самоврядування, які через воєнний стан суттєво обмежені в правах.
Очевидно, що конституційна криза не за горами. Вкупі з економічними негараздами, які об’єктивно спровокують можливі соціальні невдоволення через скорочення бюджетних і пенсійних видатків, вони можуть спровокувати і глибоку політичну кризу.
У цьому контексті слід нагадати, що робота Конституційного суду України (КСУ) наразі практично паралізована. А саме КСУ мав би надати роз’яснення щодо легітимності рішень президента Володимира Зеленського після 31 березня і, можливо, 20 травня, коли також спливає 5 річний термін з дня інавгурації.
Уважно спостерігаємо і аналізуємо. Такого масштабу системної і багатовекторної кризи новітня історія України ще не знала.
Роман ТЕРЛЕЦЬКИЙ, правник, аналітик
(Перше фото з відкритих джерел)
Відгуки
Немає відгуків.
Залишити коментар