Російську пропаганду у Польщі поширюють щонайменше 23 портали

ПЕРЕКЛАДИ 04.09.2018 Коментарі 0

Це абсолютно не «маленькі» інтернет-сторінки. Адже, лише в мережі Facebook у них більше 988 тисяч читачів. Якщо взяти до уваги кількість груп у FB, в яких подаються посилання на тексти цих порталів, то кількість польських користувачів FB (за найбільш обережними оцінками), які мають постійний контакт із проросійською пропагандою зростає до позначки близько 2,5 млн осіб. Натомість кількість відвідувань цих порталів лише у серпні поточного року [польським сегментом-ред. ІА «ЗІФ»] склала… 53,6 мільйони.

Російська пропаганда просочується у голови поляків у набагато ширшому обсязі, ніж вважалося раніше.

Вона надходить не через офіційні канали, контрольовані росіянами, які в Польщі не популярні, а через польськомовні інформаційні портали.

Вони розповсюджують «новини» у Польщі через Sputnik Polska, Russia Today (сьогодні вже видається під логотипом: RT) та за допомогою прокремлівського порталу Voice of Europe.

Інформація, що подається із прокремлівських джерел в основному про події з-за кордону Польщі. Цілком очевидно в наскільки великому обсязі проросійська пропаганда намагається сформувати образ сучасного світу для польських споживачів інформації.

Автор провела моніторинг діяльності 60 інформаційних та квазіінформаційних порталів (які надають інформацію про пропаганду та фальшиві новини). Понад 23 з них регулярно поширюють інформацію продержавних російських порталів.

Зокрема, дуже частим є цитування сервісу Voice of Europe (VoE) – зареєстрованого, щоправда, у Нідерландах, але широко відомого як портал, що поширює прокремлівську пропаганду. Роль VoE описували самі голландці, а також відома участь даного порталу у інформаційній війні у Іспанії (під час референдуму щодо Каталонії), натомість в Польщі про поширення порталом VoE інформації відверто прокремлівського змісту писав зокрема Войцех Муха з порталу Niezalezna.pl.

Обманути обережних поляків

Механізм простий. Sputnik, Russia Today та Voice of Europe подають інформаційні матеріали про події з усього світу та з Польщі, підібрані відповідно до прокремлівського бачення реальності:

«США, ЄС, НАТО та Німеччина - злі, в стані розпаду та анархії. Росія стабільна і безпечна, але її можуть атакувати «злі», саме тому вона озброюється, щоб, в разі чого, захистити себе під час Третьої світової війни, яка незабаром вибухне і розв’яжуть її - без сумніву - Сполучені Штати Америки»

Sputnik Polska додає до цього ще «злих українців», які ненавидять поляків, а VoE просуває інформацію про «злих мусульманських та чорношкірих біженців», які руйнують європейську культуру та нападають на європейців.

Польською мовою такі «новини» поширює лише Sputnik, але цей сервіс не є популярним, оскільки він досить широко відомий у мережі як «рупор Кремля». Але все ж таки було вигадано спосіб – доволі успішний – аби подолати цей бар'єр недовіри поляків.

Це було помічено під час спостереження за багаточисленними групами у мережі Facebook, які об'єднували насамперед осіб, які мають чіткі націоналістичні та праві погляди, а також групи людей з антиіммігрантськими та антиукраїнськими налаштуваннями. У цих групах від декількох до десятків тисяч шанувальників, тому мова йде не про нішеві впливи, а про охоплення великої кількості людей.

За найбільш обережними підрахунками, в цих групах близько 1,5 мільйонів користувачів Facebook мають доступ до новин, які в них публікують, і значно збільшують їх доступність через подальші поширення цих «новин».

Саме у цих групах публікується багато посилань, які перенаправляють користувачів на маловідомі портали.

Деякі з них є радикально правими веб-сайтами, інші представляють «альтернативне» бачення світу та інформації, «яку ви не знайдете у звичайних ЗМІ», а інші - сайти, присвячені популярним зараз «теоріям змови», у тому числі теорія хіміотрас [конспірологічна ненаукова теорія про таємне розпорошення з пасажирських літаків певних хімічних речовин – ред. ІА «ЗІФ»], антивакцинний рух або теорії НЛО. Але при цьому, ці ж веб-сайти також торкаються й політичних тем

23 портали беруть зміст текстів з прокремлівських джерел

Автором було складено список порталів, які цитувались у групах FB, що піддавались аналізу, після чого було перевірено кожен із них: в цілому 60 веб-сайтів.

Як виявилось, 23 з них використовують інформацію з Sputnik, RT або Voice of Europe як першоджерело опублікованих ними текстів. Дуже часто джерело подається в самому кінці, малими літерами, тому його важко помітити, особливо в порівнянні з кричущим, сенсаційним заголовком. Невелика кількість осіб, які поширюють ці «новини» у мережі Facebook, може дізнатися, звідки саме походить ця інформація.

Ось список порталів, на яких було виявлено новини від Sputnik, RT або VoE (в алфавітному порядку):

  • alternews.pl,
  • alexjones.pl,
  • dziennik-polityczny.com,
  • hnews.pl,
  • koniec-swiata.org,
  • magnapolonia.org,
  • narodowcy.net,
  • nczas.com,
  • ndie.pl,
  • neon24.pl,
  • newsweb.pl,
  • parezja.pl,
  • pikio.pl,
  • prostozmostu24.pl,
  • prawdaobiektywna.pl,
  • reporters.pl,
  • sioe.pl,
  • wmeritum.pl,
  • wolnosc24.pl,
  • wolna-polska.pl,
  • wprawo.pl,
  • wsensie.pl,
  • zmianynaziemi.pl.

Найменша кількість статей із прокремлівських джерел було виявлено на наступних веб-сайтах: hnews.pl, prawdaobiektywna.pl та newsweb.pl. Це були поодинокі тексти, переопубліковані з інших порталів.

Найпоширенішою практикою тут є надання інформації одне одному. Однак, якщо хтось думає, що всі решта – це нішеві сайти, і вони мало впливають на поляків, він помиляється.

У серпні 2018 року (станом до 27 серпня, дані з SimilarWeb) зафіксовано понад мільйон відвідувань у сайтів: magnapolonia.org, zmiannaziemi.pl, nczas.com, newsweb.pl, wmeritum.pl, ndie.pl, wolna-polska.pl, а найбільше на сервісах pikio.pl (34,4 млн відвідувань!).

Два веб-сайти, представлені в цьому списку, призупинили діяльність цього року (parezja.pl та reporters.pl), але їх «новини» все ще можна знайти або на існуючих сторінках цих веб-сайтах або в мережі Facebook.

Портали вкрай різноманітні. Деякі з них взагалі не повідомляють про те, хто їх створює, хто входить у редакційну групу чи кому взагалі вони належать.

Саме така ситуація у випадку: alexjones.pl, ndie.pl, sioe.pl, reporters.pl.

«Sioe» це скорочення від «Stop islamizacji Europy» (зупинимо ісламізацію Європи), «ndie» – «Nie dla islamizacji Europy» (ні – ісламізації Європи). Обидва портали радикально антимусульманські.

Sputnik, Russia Today i ... антивакцинний рух!

На кількох інших порталах, після ретельного пошуку, можна встановити яка компанія «стоїть» за порталом, інші подають склад редакційної групи або принаймні головного редактора. Найбільш часто описувані, отже, найвідоміші портали, це pikio.pl і newsweb.pl. Обидва вони належать до польської медіакомпанії HGA Media, про що вперше написало видання написало видання «Polityka»

Alexjones.pl це портал, який має небагато спільного із відомим теоретиком змов Алексом Джонсом, який поширює їх по світу (у Польщі його теорії в основному представлені на порталі prisonplanet.pl). Портал alexjones.pl зареєстровано на ім’я власниці невеликої фірми із міста Пясечна, розміщений на німецьких серверах. У серпні даний портал відвідало близько 600 тисяч осіб.

На ньому також представлені політичні матеріали, суспільно-соціальні статті, а також матеріали пов’язані із теоріями змов.

У розділі «військова тематика» із останніх 10 статей аж 9 це матеріали Sputnik Polska.

Багато політичних статей також зроблені на базі прокремлівських джерел. Водночас, цей портал поширює також інформацію про негативний вплив щеплень на дітей, що дивним чином збігається із зафіксованими британським виданням «The Times» фактами, коли саме російські «тролі» стоять за поширенням популярності антивакцинаційного тренду у світі.

Подібного роду пов’язання можна зауважити і на порталі zmianynaziemi.org – тут так само зустрічаємось із поширенням, з одного боку, соціально-політичних інформації із Sputnik (із кількох його мовних версій), а також з RT, а з іншого боку – із цілою серією статей на тему негативного впливу щеплень на дітей.

Аналогічна картина на порталі alternews.pl – черговому веб-сайті, які представляє новини з так званого NWO – New World Order (новий світовий порядок). Тут також фіксуємо копіювання інформації із Sputnik, а також тексти, що агітують за ідеї відміни обов’язкового щеплення дітей у Польщі.

Черговим, вкрай цікавим аспектом, є той факт, що більшість порталів, які піддавались аналізу діють на закордонних серверах, в переважній більшості німецьких та американських. Це стосується також і порталів радикально-націоналістичного спрямування.

Як для прикладу із веб-сторінкою prostozmostu24.pl, яка дуже активно рекламує, серед інших, депутата Адама Андрушкєвіча. Він став відомим, зокрема, за інтенсивну популяризацію тем військових репарацій, які Німеччина повинна виплатити Польщі.

Комічність ситуації полягає в тому, що prostozmostu24.pl розміщено на німецьких серверах і використовує послуги німецького провайдеру інтернету (Hetzner Online із Баварії). Крім цього із стабільною періодичністю цей портал публікує новини прямо з Russia Today (наприклад про напад в Шанхаї, чи про випадок, коли переляканий пілот взивав до Аллаха).

Яцек Мєндлар і «Найвищий Час» – що їх об’єднує? «Новини» із Sputnik

Портал wprawo.pl, головним редактором якого є колишній священнослужитель, відомий радикальний націоналіст Яцек Мєндлар, діє на американськиз серверах, і на своїх шпальтах представляє одночасно інформацію із Sputnik (зокрема про погрози українців із Люблінського католицького університету про засудження УПА, чи про виступ політика із партії SLD на тему так званих «Проклятих солдатів»), так і з Voice of Europe (зокрема про «зґвалтованого пса знайденого у таборі для біженців» чи про «католицьких дітей, яких змушують вивчати ісламські пісні» в Австрії).

«Права» Magna Polonia - це знову німецькі сервери, Sioe.pl – канадські, Wolna Polska і wsensie.pl – американські.

Дуже інтенсивно використовує прокремлівські тексти портал nczas.pl, тобто «Найвищий Час», який пов'язаний із однойменним щотижневиком, засновником якого був Януш Корвін-Мікке.

На сьогодні цей веб-сайт активно рекламує як Корвіна-Мікке так і Станіслава Міхалкєвіча, праворадикального публіциста.

Крім цього Фонд «Найвищий час» також фінансує, як читаємо на інформацію на їх сайті, авторські гонорари для авторів, які пишуть на іншому порталі – wolnosc24.pl.

Обидва портали часто представляють саме російське бачення світу.

Зокрема портал wolność24.pl публікував інформацію Sputnik про оголену опозиціонерку на зустрічі очільників України та Білорусі в Києві, виступ генерала з Ємену на тему США, чи новини про російського робота, що може стріляти з обох «рук». Вторячи за «Voice of Europe», було опубліковано новини про те, що мусульмани через 12 років візьмуть під контроль Брюссель, угорці відмовляються викладати у навчальних закладах «гендерні студії», а Європу через мить-другу поглине нова хвиля іммігрантів, серед яких неодмінно будуть терористи.

«Найвищий час» для публікації вибирав інші інформаційні повідомлення. Зокрема, із Sputnik було взято новини про: легалізацію сексу у публічних місцях в одному із мексиканських містечок, українського прокурора, який оголився перед камерами у реаліті-шоу, чи про збір підписів у Чехії та Словаччині за вихід з Європейського Союзу.

Проте «Найвищий час» очевидно найбільш полюбляє «Voice of Europe», оскільки посилається на цей портал абсолютно відкрито, навіть у назвах матеріалів. Одна із «новин»: «Voice of Europe» вибрав Беату Шидло та Віктора Орбана політиками року у грудні 2017 року. Інша: згідно поточного тренду у Швеції кожна восьма шведка буде зґвалтована впродовж кількох найближчих років, і ще одна «новина»: прибулець з Африки цілував хлопців у геніталії.

На декількох інших польських порталах ви можете прочитати, що VoE - це просто консервативний інтернет-портал, який, крім того, високо цінує польський уряд. Звучить мило, але це неправда.

У деяких звітах про інформаційну війну VoE вказується як творець підроблених, фейкових новин, що використовуються для прокремлівської пропаганди.

Однак, якщо хтось раптом захоче захистити польські портали, він може сказати, що, мовляв, редактори просто не знали про прокремлівську роль «Voice of Europe». Але згадаймо, однак, що кожен веб-сайт, який було вказано вище, також використовує матеріали Sputnik - у цьому випадку говорити про незнання чи невідання абсолютно неможливо, оскільки про пропагандистську роль цього порталу інформують вже протягом багатьох років.

Націоналісти також цитують Sputnik

Новини Sputnik також були виявлені на таких правих польських порталах, як Magna Polonia або Wolna Polska.

Останній з них публікує їх дуже багато, особливо ті, які направлені проти України.

Тут поширюють інформацію про те, що Закарпаття вимагає автономії, а в Луцьку протестують українські націоналісти. Вони слово в слово копіюють інформацію Sputnik, включаючи навіть назви статей. Також є новини про «чіпованих» шведів чи США, які готуються до війни.

В свою чергу narodowcy.net також використовують матеріали Sputnik. Зокрема, на цьому сайті продубльовано з порталу Sputnik, інформацію про підготовку Німеччини до початку будівництва «Північного потоку-2», про гірку долю Джуліана Ассанжа та побиття польського дипломата у Росії.

Дуже широко користається з «новин» Sputnik та VoE сайт pikio.pl – портал з найбільшим охопленням серед тих, що піддавались аналізу.

Тут, наприклад, можна прочитати, що портал VoE є польським союзником у спробах польської сторони отримати німецькі репарації, або, що американські націоналісти були в захваті від однієї з промов Беати Шидло. Також із Sputnik взято інформацію, наприклад, про спалення бойовиками ISIS заживо 52 людей в Ірані, запланований кривавий переворот джихадистів у Центральній Азії, чи про загрозу війни у Туреччині.

Варто зазначити, що деякі портали навіть черпають з Sputnik інформацію про події у Польщі.

Вище подавався вже приклад цитування виступу політика з SLD за посиланням на Sputnik порталом Яцека Мєндлара – wprawo.pl. Проте ndie.pl, для прикладу, вторячи за Sputnik, публікує інформацію про плани побудови татарською меншиною центру мусульманської культури у польському місті Бялимсток.

Однак найбільше здивувало джерело інформації, опублікованої на порталі wmeritum.pl, про те, що деякі католицькі парафії в Польщі ввели можливість оплати банківськими картками – адже цю «новину» також було взято повністю із Sputnik.

Російська пропаганда поглиблює розбіжності та страхи

Спостерігаючи за діяльністю російської пропаганди в Польщі, можна побачити, що Росія щоденно втручається у інформаційне поле Польщі. Переважно у темах, що викликають сильні соціальні емоції. Часто вони не пов'язані з політикою, але вони впливають на питання, важливі для пересічних людей – саме через них пропагандисти поглиблюють соціальні розбіжності та посилюють хаос. Це використовується, серед іншого, для побудови конкретного бачення світу – у відповідності з інтересами Кремля.

Саме в інтересі Кремля є послаблення існуючого політичного порядку, виклик шокового стану та поглиблення страхів.

Саме тому, такими надзвичайно популярними є антиіммігрантська, антимусульманська, а також й антиукраїнська тематики.

Результатом роботи пропаганди є також вибіркове подання будь-яких негативних проявів, випадків чи ситуацій в установах та країнах Європейського Союзу й НАТО.

На одному із вищевказаних порталів, для прикладу, було знайдено інтерв'ю, звичайно ж, скопійоване із порталу Sputnik, із генералом, який стверджував, що сьогодні НАТО нам взагалі не потрібне. Та й Ангела Меркель є постійним негативним персонажем як в RT, так і у Sputnik або VoE.

І саме таке бачення світу отримують польські споживачі інформації від польських порталів, які водночас позиціонують себе як портали максимально праворадикального спрямування, і боряться – за їхніми власними повідомленнями – за сильну Польщу.

В черговий раз наголошую: ми не говоримо про нішевий вплив, а про мільйони поляків, яким така інформація подається.

Чи виграє сьогодні прокремлівська агітація в Польщі?

Звичайно, російські пропагандисти вміло поширюють у Польщі свою історію про оточуючий світ. Без сумнівів, їх метою є поглиблення розколів у Польщі та Європейському Союзі.

Чи було б ці розколи та поділи меншими без цієї пропаганди?

Важко сказати.

Але варто знати, хто, як і під яким прикриттям прагне збільшити польські проблеми.

Автор:Анна Мєжинська



Джерело оригінального тексту - oko.press
Переклад: ІА "Західний інформаційний фронт"

ілюстративне фото:focus.ua

Відгуки

Немає відгуків.

Залишити коментар

Оцінити
Відправити

Copyright © 2017 by ZahidFront. Powered by BDS-studio.com