Балтійська кабельна війна

АНАЛІТИКА 07.01.2025 Коментарі 0

Два підводні комунікаційні кабелі, які були пошкоджені між Фінляндією та Естонією 25 грудня 2024 року, відремонтовано. Про це у понеділок, 6 січня, заявили у компанії Elisa, яка є власником цих магістралей. І хоча всі країни, які мають вихід до Балтики, розуміють, чиїх це рук справа, винуватця поки що так і не покарано. Тож рашисти, скоріш за все, продовжуватимуть свої диверсії.

Як повідомляє фінський портал Yle, за інформацією від Elisa, на тривалість ремонту вплинули погодні умови. Хоча саме пошкодження підводних кабелів не вплинуло на телекомунікаційні чи енергетичні послуги компанії у Фінляндії та Естонії. 

«Якір випадково зачепив»

Нагадаємо, аварійне вимкнення електролінії Estlink 2, яка сполучає естонську та фінську енергосистеми по дну Фінської затоки, зафіксували посеред дня на саме Різдво. Прикметно, що за останній рік сталося кілька пошкоджень морських кабелів, і слідство щоразу встановлювало, що їх могли порвати якорі кораблів, які прямували до або з російських портів. Тож і в цьому випадку підозра щодо московитів виявилась небезпідставною.

26 грудня Фінляндія затримала судно Eagle S (під прапором Островів Кука) у звʼязку з обривом одного з кабелів звʼязку, при чому ще у своїх територіальних водах. За даними ЗМІ, на судні раніше виявили обладнання, що могло використовуватись для шпигунства за літаками й кораблями. Цікаво також, що цей танкер зараховують до так званого «тіньового флоту» рф. Ну і надзвичайно важливо, що винуватця цим разом затримали «по гарячих слідах»: слідчі одразу виявили, що один з якорів судна відсутній (відірваний). 

Ще раніше – у листопаді 2024 року – були пошкоджені одразу два кабелі зв’язку у Балтійському морі – між Фінляндією та Німеччиною і Швецією та Литвою. Тоді також більшість експертів і політиків схилилась до версії про гібридну диверсію. Винуватцем виявилося китайське судно Yi Peng 3, яке вийшло… з російського порту. Його наздогнав данський фрегат, щоправда, у міжнародних водах. Правоохоронці змогли піднятися до нього на борт через місяць після зупинки – стільки часу тривало переконування Китаю, що інакше не буде. 

Торік спостерігались і проблеми з кількома кабелями зв’язку, що пролягають на дні тієї ж Балтики. А в 2023 році був пошкоджений і газогон Balticconnector, а також кабель зв’язку, що пролягав неподалік. Тож у користувачів підводної інфраструктури виникає логічне запитання: а чи не забагато інцидентів відбувається останнім часом?

Адже фахівцям зрозуміло: порватись випадково такі кабелі не можуть – їх роблять із серйозним запасом міцності. Так за даними оператора Estlink 2, для його пошкодження знадобиться велика механічна сила: діаметр кабелю складає 15 см, а важить він 80 кг на метр довжини. Також кабель захований у сталевий «панцир», що захищає його від випадкових пошкоджень, проте такі кабелі все одно можуть постраждати від фізичного впливу, зокрема, корабельних якорів. Зрештою, у Фінській затоці зачепити кабелі найпростіше: найбільша глибина там складає 80 метрів, а прибережна зона значно мілкіша. 

Як встановило слідство, в останньому випадку спостерігався й надто дивний маршрут танкера у місці, де пролягає кабель (на скріншоті). А таке вже навряд чи можна вважати випадковістю.

Усе – через енергонезалежність від рф?

Кілька слів варто сказати про можливі причини оцих масових кабельних розривів. Estlink 2 забезпечує енергетичну незалежність держав Балтії з 2014 року і сполучає Естонію та Фінляндію електролінією із пропускною здатністю 650 МВт. Загальна довжина Estlink 2 складає близько 170 км, з яких лише 20 км йде по суходолу, решта пролягає по дну Фінської затоки. 

Поки що цілий Estlink 1 має удвічі меншу потужність. Також функціонує і лінія NordBalt між Литвою та Швецією, потужністю 700 МВт. Саме завдяки їм знеструмлень в Естонії поки що не відбулося.

Важливим моментом є те, що енергосистема країн Балтії досі функціонує у складі єдиної електромережі з росією. Звісно, що там не в захваті від цього факту, тож триває робота щодо перепідключення до єдиної європейської електромережі. І ось коли після багатьох років наполегливої праці визначили дату цього перемикання (а фактично вихід з єдиної енергосистеми із рф та Білоруссю). І за кілька тижнів до 8 лютого 2025 року раптово відбуваються оці «кабельні» інциденти. Як модно в таких випадках казати: Соупадєніє? Та навряд чи…

Європа вживає заходів

Аби захистити підводну інфраструктуру, естонці насамперед вивели в море кораблі берегової охорони. Хоч це і затратно – весь час охороняти підводні магістралі, але може виявитись усе ж дешевше, аніж ремонтувати їх після диверсій. До слова, після попереднього інциденту відновлення однієї з підводних ліній тривало близько 7 місяців…

Суттєво впливає на ситуацію поява у Фінській затоці спеціального корабля ВМС Швеції – Belos (у грецькій міфології Белос був сином бога моря Посейдона). Він має універсальне обладнання як для рятувальних операцій з підводними човнами, так і для підводних дослідницьких робіт. Тут є вертолітний майданчик, підводні роботи і барокамера для водолазів, а також підводний човен URF (він здатний  врятувати екіпаж затонулого підводного човна). 

Belos був наданий Швецією на прохання Хельсінкі допомогти із розслідування пошкодження кабелю та відновлення його роботи.

Прикметно також, що країни, розташовані довкола Балтійського моря, висловили подяку фіннам за швидку реакцію на пошкодження кабелю і вжиті заходи щодо пошуку «винуватців». Свою підтримку висловив і генсек НАТО Марк Рютте, який телефоном дізнався подробиці у прем’єра Естонії.

Московити знайшли «винуватця»

Тим часом рашисти в цій ситуації традиційно вирішили зіграти вар’ята. І коли усе вказує на їхні капосні дії, вони звикло перевели стрілки на… риб.

У Держдумі рф (мабуть, тримаючи при цьому дулю в кишені) заявили, що підводні кабелі пошкодила… риба-пила (припущення від голови комітету з оборони андрєя картаполова). Вона нібито могла приплисти з більш теплих Атлантичного, Індійського чи Тихого океанів. 

Московитів при цьому не обходить, що риба-пила сьогодні перебуває на межі зникнення – через погіршення умов довкілля і перелов. «Не шукайте в усьому російський слід чи руки москви», - цитує видання The Moscow Times своє МЗС імені сумної коняки лаврова. 

При цьому США зафіксували посилення росіянської військової активності навколо важливих європейських підводних комунікацій. Вони вважають, що рф може нарощувати кількість можливих диверсій, спрямованих на виведення з ладу критично важливих частин світової комунікаційної інфраструктури. 

Спроби диверсій у Європі, зафіксовані за останні місяці – це не поодинокі випадки, а частина системи скоординованих дій з дестабілізації інфраструктури ЄС. До цих інцидентів безпосередньо причетна росія, заявила головна дипломатка ЄС Кая Каллас, повідомляє DW.

Вона також відзначила помітне зростання кількості диверсій від початку повномасштабного вторгнення рф в Україну. Раніше міністр закордонних справ Чехії Ян Ліпавський також заявляв, що лише протягом 2024 року в Європі сталося 500 підозрілих інцидентів, і не менше сотні з них можна віднести до росіянських гібридних атак, шпигунства та операцій впливу. 

Схоже, нічого нового: рашисти й надалі будуть нагліти та вчиняти провокації та диверсії, аж поки не отримають рішучу відсіч. Будь-які «серйозні занепокоєння» викликають в агресора лише сміх і нові жарти на кшталт «риби-пили».

На світлині: Жовте рятувальне судно підводного човна URF висить на підйомнику Belos /  Försvarsmakten

Support the project here:

DONATE

Відгуки

Немає відгуків.

Залишити коментар

Оцінити
Відправити

Copyright © 2017-2024 ZahidFront, Cуб'єкт у сфері онлайн-медіа; ідентифікатор медіа - R40-05228. Powered by BDS-studio.com

Підпишіться на ЗІФ у Facebook: