Участь у виборах п`ятої колони кремля неприпустима, – огляд політики росії

Ярослав Чорногор
Директор програми російських і білоруських студій аналітичного центру Рада зовнішньої політики "Українська призма". Кандидат історичних наук. Закінчив історичний та економічний факультети Київського національного університету імені Тараса Шевченка.
Чого очікувати Україні після потенційного початку місячного перемир’я, активізація контактів з Іраном стосовно його ядерної програми та можливе зняття частини санкцій з росії – в рамках Програми російських і білоруських студій Антон Оксентюк та Ярослав Чорногор представляють новий щотижневий #аналізагресора, в якому вони розбирають актуальні новини внутрішньої та зовнішньої політики росії.
Місячне перемир’я на фронті. Чого слід очікувати від кремля
Чи не основною темою останнього тижня, пов’язаного з росією, є запропоноване США та Україною місячне перемир’я на фронті. Як і очікувалося, російська влада не надала однозначної відповіді. Натомість ми почули про цілий ряд “нюансів”, на яких москва готова піти на припинення вогню.
Мова йде про зупинку мобілізації в Україні, а також про припинення постачань військової допомоги для ЗСУ. І хоча наразі невідомо, чи будуть хоча б частково виконані умови москви чи ж бойові дії продовжаться, але вже можна уявити, чого саме очікувати Україні одразу ж після потенційного початку “перемир'я”.
Перш за все необхідно розуміти такий момент. На сьогодні одним із питань, в яких позиції москви та Вашингтону збігаються, є тема необхідності проведення виборів в Україні. Судячи з поточної російської риторики, путін буде наполягати на тому, аби вибори передували підписанню фінального мирного договору.
Це своєю чергою означає, що одразу після оголошення “перемир'я” кремль розпочне активно педалювати тему виборів президента в Україні. При цьому слід розуміти, що ця ж думка, очікувано, буде просуватися й у переговорах з адміністрацією Дональда Трампа.
Українська призма раніше вже порушувала це питання. Так, перед українською владою у контексті виборів стоїть завдання постійно наголошувати під час контактів із США щодо недопустимості участі у будь-яких виборах контрольованих росією політичних сил.
Насамперед йдеться про проєкт колишнього українського політика й зрадника Віктора Медведчука та його так зване об’єднання “другая украина”.
Існує висока ймовірність, що кремль почне педалювати участь подібних маріонеткових політичних сил у виборах. Це буде зроблено не заради уявного впливу на українську внутрішню політику, але для прямого тиску на Київ.
Це те, чого слід очікувати вже у найближчому майбутньому.
Крім того, значна ймовірність того, що в ході такого сценарію участі проросійських сил у внутрішній політиці України кремль намагатиметься “продати” адміністрації Дональда Трампа зняття обмежень на усі заборонені партії.
Росія активізовує контакти з Тегераном щодо іранської ядерної програми
Протягом останнього тижня спостерігається активізація контактів між росією та Іраном. Тематикою подібних зустрічей є іранська ядерна програма, яка знову набула своєї актуальності на фоні спроб адміністрації Трампа організувати певну угоду із Тегераном.
Ще раніше нам стало відомо, а пізніше й офіційно підтверджено з боку росіян, що США попросили росію стати посередником у подібних переговорах з Іраном. За словами пресс секретаря російського диктатора Дмітрія Пєскова, москва погодилась на подібну роль.
І хоча спочатку можна було розглядати варіант, при якому кремль справді хоче відіграти конструктивну роль у побудові активного діалогу між США та Іраном, однак результати контактів прямо демонструють – росія не збирається здійснювати ніякого тиску на Тегеран, аби допомогти “приборкати” її ядерний інтерес.
Так, за результатами останнього тристоронньої зустрічі представників росії, ірану та китаю стало відомо, що усі три країни виступають за одностороннє зняття всіх західних санкцій з Тегерану як умови для поновлення діалогу.
Понад те, російські представники продовжують просувати проіранський наратив про те, що Тегеран ніколи не хотів мати ядерну зброю.
Ці факти говорять про те, що кремль на практиці не збирається просувати врегулювання ситуації. До того ж, слід розуміти, що підписаний нещодавно двосторонній договір про співпрацю, однозначно демонструє “союзний” характер відносин між обома країнами і викликає протилежне занепокоєння.
З погляду інтересів москви вигідно зберегти якомога найкращі позиції Ірану, а тому малоймовірно, що подібне посередництво призведе до відмови Тегерану від власної ядерної програми.
З огляду на той факт, що москва намагається просунути завершення війни у форматі глобального безпекового договору, існує також ймовірність того, що кремль може прагнути “включити” цю тему як частину двосторонніх переговорів із США.
Для України такий сценарій може відкрити перспективу посилення контактів з Ізраїлем, особливо на фоні останніх розбіжністей її влади з адміністрацією Трампа.
Кремль активізує контакти із російськими компаніями на тему зняття частини санкцій
Останні новини російських та іноземних ЗМІ, з посиланням на джерела у великих російських компаніях, дають зрозуміти, що хоча кремль публічно демонструє, що тема санкцій для кремля не є пріоритетом, на практиці ситуація зовсім інша.
Так, стало відомо, що російський уряд почав контактувати з низкою підприємств рф на тему того, які саме санкції, накладені на росію, слід скасувати насамеперед.
Відповідну інформацію опублікувало видання Reuters. З наявної на сьогодні реакції стає зрозуміло, що найбільші проблеми для російського бізнесу викликають саме фінансові обмеження, які перешкоджають можливості проводити транскордонні платежі.
Українська призма неодноразово наголошувала, що саме ці обмеження викликають найбільші проблеми у російській міжнародній торгівлі, особливо це стосується фінансових операцій із банками Китаю.
Все це означає, що кремль, потенційно, буде непублічно наголошувати на поступках з боку США стосовно зняття цих санкцій.
Разом із цим слід зазначити, що в цій темі існує низка проблем, важливих для України. Слід нагадати, що кремль прагне підмінити тему політичного врегулювання війни, що становить інтерес для Вашингтона, на російські пропозиції щодо значної значної двосторонньої економічної співпраці.
Це означає, що під час мирних переговорів москва може спробувати прибрати умову зняття санкцій як поступку з боку США в частині завершення війни. Однак замість цього росія, очікувано, буде просувати фактор зняття санкцій суто у форматі конечної умови розвитку двосторонніх економічних проєктів із США.
Таким чином путіну не доведеться йти на власні політичні поступки у контексті мирних переговорів з Україною.
Відгуки
Немає відгуків.
Залишити коментар