Як рашисти через фейки та ШІ працюють проти України і втручаються у вибори в США – розслідування BBC

ПЕРЕКЛАДИ 05.07.2024 Коментарі 0

Мережа російських вебсайтів, що маскуються під місцеві американські газети, розповсюджує фейкові історії в рамках операції за допомогою штучного інтелекту (ШІ), яка все більше спрямована на вибори в США. Про це йдеться у розслідуванні BBC, переклад якого ми публікуємо.

Однією з ключових фігур у цьому є колишній офіцер поліції Флориди Джон Марк Дуган, який переїхав до Москви і керує мережею сайтів фейкових новин на основі ШІ.

Якби це було правдою, то подібні повідомлення були би розгромними звітами.

Олена Зеленська, перша леді України, нібито придбала рідкісний спортивний автомобіль Bugatti Tourbillon за 4,5 мільйона євро (4,8 мільйона доларів; 3,8 мільйона фунтів стерлінгів) під час візиту до Парижа на святкування Дня D у червні. Джерелом коштів були нібито гроші американської військової допомоги.

Ця історія з’явилася на незрозумілому французькому вебсайті буквально кілька днів тому – і була швидко розвінчана.

Експерти звернули увагу на дивні аномалії в опублікованому в мережі рахунку. Викривач, згаданий у статті, з’явився лише у дивно відредагованому відео, яке, можливо, було створено штучно. Компанія Bugatti різко спростувала це, назвавши «фейковими новинами» , а її дилерський центр у Парижі пригрозив судовим позовом проти людей, які стоять за неправдивою історією.

Але перш ніж правда встигла взутися, брехня стала вірусною. Інфлюенсери вже підхопили неправдиву історію та широко її поширили.

Один користувач X – проросійський активіст, який підтримує Дональда Трампа – Джексон Хінкл опублікував посилання, яке переглянули понад 6,5 мільйона людей. Кілька інших облікових записів розповсюдили історію ще мільйонам X користувачів – загалом щонайменше 12 мільйонів, згідно з показниками сайту.

Це була фейкова історія на вебсайті фейкових новин, призначена для широкого поширення в Інтернеті, яка бере свій початок у російській операції з дезінформації BBC Verify. Уперше вона була оприлюднена торік, і тоді ця операція, здавалося, намагалася підірвати український уряд.

Наше останнє розслідування тривало понад шість місяців і включало вивчення сотень статей на десятках вебсайтів. Воно виявило, що операція має нову ціль – американських виборців.

Десятки фальшивих історій, які відстежує BBC, схоже, спрямовані на те, щоб вплинути на американських виборців і посіяти недовіру напередодні виборів у листопаді. Деякі з них були повністю проігноровані, однак іншими залюбки  ділилися впливові особи та члени Конгресу США.

Історія Bugatti зачепила багато головних тем операції – українську корупцію, витрати США на допомогу та внутрішню роботу французького вищого суспільства.

Ще один фейк, який став вірусним на початку цього року, був уже безпосередньо спрямований проти американської політики.

Його опублікував вебсайт The Houston Post – однин із десятків сайтів з  американськими назвами, які насправді керуються з москви. У публікації  стверджувалося, що ФБР незаконно прослуховувало курорт Дональда Трампа у Флориді.

Це добре лягло під звинувачення Трампа про те, що юридична система несправедливо налаштована проти нього, що існує змова, щоб перешкодити його кампанії, і що його опоненти використовують брудні прийоми, щоб підірвати його становище. Сам Трамп звинуватив ФБР у стеженні за його розмовами.

Експерти кажуть, що ця операція є лише частиною значно більших зусиль, які застосовують з москви, щоб поширити дезінформацію під час виборчої кампанії в США.

Хоча жодних переконливих доказів того, що ці вебсайти з фейковими новинами керує російська держава, не виявлено, дослідники кажуть, що масштаб і витонченість операції загалом схожі на попередні спроби поширення дезінформації на Заході, які підтримувалися кремлем.

«Росія буде залучена до виборів у США 2024 року, як і інші», - сказав Кріс Кребс, який як директор Агентства з кібербезпеки та безпеки інфраструктури США відповідав за забезпечення чесності президентських виборів 2020 року.

«Ми вже бачимо, як вони – з ширшої точки зору інформаційних операцій у соціальних мережах та інших місцях – вступають у бійку та наголошують на вже видимих спірних моментах у політиці США», - сказав він.

ВВС зв'язалася з рашаМЗС та посольствами США і Великої Британії, але не отримала відповіді. Ми також спробували зв’язатися з паном Хінклем, щоб отримати коментар.

Як поширюються фейки

Справжня Чиказька хроніка (вгорі) пережила свій розквіт наприкінці 1800-х років. Нижче - логотип сайту фейкових новин, який з’явився в мережі за останні кілька місяців

Оскільки під час виборчої кампанії в США 2016 року операції з дезінформації і операції з заробляння грошей на «фейкових новинах» привернули увагу, продавцям дезінформації довелося проявити більшу креативність як у поширенні свого контенту, так і в тому, щоб зробити його більш «достовірним».

Операція, яку розслідує BBC Verify, використовує штучний інтелект для створення тисяч новинних статей, опублікованих на десятках сайтів із назвами, які мають виглядати по-американськи: Houston Post, Chicago Crier, Boston Times, DC Weekly та інші. Деякі використовують назви справжніх газет, які припинили роботу кілька років чи навіть десятиліть тому.

Більшість історій на цих сайтах не є відвертими фейками. Натомість вони базуються на реальних новинах з інших сайтів, очевидно переписаних програмним забезпеченням штучного інтелекту.

У деяких випадках інструкції для програм ШІ були навіть видимі в готових історіях, наприклад фраза: «Будь ласка, перепишіть цю статтю, зайнявши консервативну позицію».

Історії приписують сотням фальшивих журналістів з вигаданими іменам, а іноді навіть з фотографіями профілю, взятими з інших місць в Інтернеті. Наприклад, фотографія письменниці-бестселера Джуді Баталіон була використана в кількох історіях на веб-сайті під назвою DC Weekly, «написаних» онлайн-персоною під назвою «Джессіка Девлін».

У розмові з ВВС пані Баталіон припустила, що її фотографію скопіювали та вставили з її профілю LinkedIn. «Я не мала контакту з цим вебсайтом, - сказала письменниця. – Це змусило мене більше усвідомлювати той факт, що будь-яке твоє фото в Інтернеті може бути використано кимось іншим».

Величезна кількість історій – тисячі щотижня – разом із їх повторенням на різних вебсайтах вказує на те, що процес публікації контенту, створеного ШІ, є автоматизованим. Звичайні браузери можуть легко створити враження, що ці сайти є процвітаючими джерелами законних новин про політику та гострі соціальні проблеми.

Однак у цьому цунамі контенту вкраплено справжню суть операції – фейкові історії, що все більше орієнтуються на американську аудиторію.

Історії часто змішують американські та українські політичні питання – наприклад, в одному стверджувалося, що працівниця українського пропагандистського підрозділу була налякана, дізнавшись, що їй доручили завдання повалити Дональда Трампа та підтримати президента Байдена.

Інший звіт вигадав шопінг першої леді України в Нью-Йорку, і стверджував, що вона расистсько ставилася до персоналу ювелірного магазину.

BBC виявила, що підроблені документи та фальшиві відео YouTube використовувалися для підтримки обох неправдивих історій.

Деякі з фейків з’являються та отримують високий рівень залучення в соціальних мережах, зазначає Клемент Брієнс, старший аналітик із розвідки загроз компанії Recorded Future з кібербезпеки.

Його компанія каже, що 120 вебсайтів було зареєстровано в рамках операції, яку вона називає CopyCop, лише за три дні травня. І мережа є лише однією з низки російських операцій з дезінформації.

Інші експерти – з Microsoft, Університету Клемсона та компанії Newsguard, яка відстежує сайти з дезінформацією, також відстежували мережу. У Newsguard стверджують, що нарахували щонайменше 170 сайтів, пов'язаних з операцією.

«Спочатку операція здавалася невеликою, - сказала Маккензі Садегі, редактор Newsguard, присвячений штучному інтелекту та зовнішньому впливу. – З кожним тижнем здавалося, що він значно зростає з точки зору розміру та охоплення». Люди на росії регулярно цитували та посилювали ці наративи через російське державне телебачення, кремлівських чиновників і впливових осіб кремля.

«Майже щотижня з’являється новий наратив із цієї мережі», - сказала вона.

Зробіть підробку справжньою

Щоби ще більше підвищити довіру до фейкових історій, їх ініціатори створюють відео на YouTube, у яких часто фігурують люди, які називають себе «викривачами» або «незалежними журналістами».

У деяких випадках у відео говорять актори, а в інших здається, що це голоси, згенеровані ШІ. Кілька відеороликів, схоже, знято на подібному фоні, що ще більше свідчить про скоординовані зусилля щодо поширення фейкових новин.

Відео самі по собі не мають на меті стати вірусними, і набирають обмаль переглядів на YouTube. Натомість ці відео цитуються як «джерела» та фігурують у текстових матеріалах на сайтах фейкових газет.

Наприклад, у матеріалі про українську інформаційну операцію, нібито спрямовану проти кампанії Трампа, цитувалося відео YouTube, яке нібито містило кадри з офісу в Києві, де на стінах було видно фальшиві агітаційні плакати.

Посилання на історії потім публікуються в каналах Telegram та інших акаунтах соціальних мереж.

Хоча лише деякі досягають найвищого рівня розповсюдження, але тоді вони поширюються на мільйони користувачів, а також і на впливових людей.

Наприклад, історію, яка виникла на DC Weekly, про те, що українські чиновники купували яхти за допомогою військової допомоги США, повторили кілька членів Конгресу, зокрема сенатор Дж. Д. Венс і член Конгресу Марджорі Тейлор Грін .

При цьому пан Венс є одним із небагатьох політиків, яких згадують як потенційних кандидатів Дональда Трампа на пост віце-президента.

Колишній поліцейський США

Одним із ключових людей, які брали участь в операції, є Джон Марк Дуган, колишній морський піхотинець США, який працював поліцейським у Флориді та Мен у 2000-х роках (на головному фото). Пізніше пан Дуган створив вебсайт, призначений для збору витоку інформації про свого колишнього роботодавця – офісу шерифа округу Палм-Біч.

Перед тим, як розпочати діяльність на росії, сайт Дугана опублікував достовірну інформацію, включаючи домашні адреси поліцейських, а також фейкові історії та чутки. ФБР провело обшук у його квартирі в 2016 році, після чого він втік до москви.

Відтоді він писав книги, робив репортажі з окупованих частин України та виступав у російських аналітичних групах, на військових заходах і на телеканалі, що належить мінубивства рф.

У текстових розмовах з ВВС пан Дуган категорично заперечував свою причетність до вебсайтів. У вівторок він заперечив будь-яку інформацію про історію спортивного автомобіля Bugatti.

Але іноді він вихвалявся своєю майстерністю в поширенні фейкових новин.  Одного разу він також натякав, що його діяльність є формою помсти американській владі. «Для мене це гра, - сказав він. - І невелика розплата».

В інший момент він сказав: «Мій канал на YouTube отримав багато попереджень за дезінформацію» за його репортажі з України, що підвищило ймовірність того, що його канал закриють. «Тож якщо вони хочуть сказати дезінформацію, давайте зробимо це правильно», – написав він.

Луган описував свої поїздки в Україну у своїх стрічках в соцмережах і в виступах на рашаТБ

Велика кількість цифрових доказів також свідчить про зв’язки між колишнім поліцейським і російськими вебсайтами.

BBC та експерти, з якими ми консультувалися, відстежили IP-адреси та іншу цифрову інформацію на веб-сайтах, якими керує Дуган.

Одного разу матеріал на сайті DC Weekly, написаний у відповідь на матеріал New York Times, у якому згадувався Дуган, був приписаний «американському громадянину, власнику цих сайтів», який є «ветераном американської армії, народжений і виріс у Сполучених Штатах». А підписана стаття була електронною адресою Дугана.

Невдовзі після того, як ми повідомили про діяльність пана Дугана в попередній статті, у мережі на короткий час з’явилася фейкова версія сайту BBC. Він був пов’язаний через цифрові маркери з його мережею.

Пан Дуган, швидше за все, не єдина особа, яка працює над операцією впливу. Але хто її фінансує, залишається незрозумілим.

«Я вважаю, що важливо не перебільшувати його роль у цій кампанії, - сказав Даррен Лінвілл, співдиректор Media Forensic Hub Університету Клемсона, який стежив за мережею. – Він може бути лише незначним і корисним гравцем. Дурень, бо він американець».

Незважаючи на свої виступи в державних ЗМІ та в аналітичних центрах, пов’язаних з урядом, пан Дуган заперечує, що йому платить кремль. «Мені ніколи не платили жодної копійки від російського уряду», - сказав він у текстовому повідомленні.

Націлювання на вибори в США

Операція, в якій бере участь Дуган, дедалі більше зміщує фокус від історій про війну в Україні до історій про американську та британську політику. Неправдива стаття про ФБР і ймовірне прослуховування на курорті Трампа Мар-а-Лаго була однією з перших історій, створених мережею, яка повністю стосувалася політики США, без згадки про Україну чи росію.

Клінт Воттс, який очолює Центр аналізу цифрових загроз Microsoft, сказав, що операція часто поєднує в собі проблеми, які є актуальними як в Україні, так і на Заході.

Пан Воттс сказав, що обсяг опублікованого контенту та зростаюча складність російських зусиль потенційно можуть створити серйозну проблему напередодні виборів у листопаді. «Вони не отримують масового розповсюдження щоразу», -  зазначив він, але зауважив, що кілька спроб щотижня можуть призвести до того, що в «інформаційному океані» великої виборчої кампанії закріпляться неправдиві наративи.

На його думку, історії з мережі можуть швидко поширитися, і тоді це матиме величезний вплив.

«Минули ті часи, коли росія купувала рекламу в рублях або мала доволі очевидних тролів, які сидять на фабриці в Санкт-Петербурзі», - сказала Ніна Янкович, керівник American Sunlight Project, некомерційної організації, яка намагається боротися з поширенням вірусу дезінформації.

Раніше пані Янкович певний час була директором Ради з управління дезінформацією США, відділення Міністерства внутрішньої безпеки, призначеного для боротьби з неправдивою інформацією.

«Тепер ми бачимо набагато більше відмивання інформації», - сказала вона, використовуючи термін, що стосується переробки фейкових або оманливих історій у мейнстрім, щоб приховати їхнє кінцеве джерело.

Куди далі

Дослідники Microsoft також кажуть, що операція намагалася поширити історії про політику Великобританії – з огляду на загальні вибори цього тижня, а також про Олімпійські ігри в Парижі.

Одна фейкова історія, яка з’явилася на веб-сайті під назвою London Crier, стверджувала, що пан Зеленський купив особняк, який належить королю Карлу III, за вигідною ціною.

Його побачили сотні тисяч користувачів на X, і його поширив офіційний акаунт російського посольства. YouTube видалив відео зі штучним інтелектом, опубліковане незрозумілим каналом, яке було використано як джерело неправдивої історії після того, як BBC Verify позначила його.

А пан Дуган, коли його запитали, чи сповільнить поширення його неправдивих історій підвищена увага до його діяльності, натякнув на ще більші плани.

«Не хвилюйтеся, – сказав він. – Гру покращують».

Support the project here:

DONATE

Відгуки

Немає відгуків.

Залишити коментар

Оцінити
Відправити

Copyright © 2017-2024 by ZahidFront. Powered by BDS-studio.com

Підпишіться на ЗІФ у Facebook: