Росія в режимі самознищення: — економічна криза, репресії та ризики мирних переговорів

Ярослав Чорногор
Директор програми російських і білоруських студій аналітичного центру Рада зовнішньої політики "Українська призма". Кандидат історичних наук. Закінчив історичний та економічний факультети Київського національного університету імені Тараса Шевченка.
Аналіз ситуації з переговорами, значні проблеми в російській економіці та чергова прихована політична чистка всередині росії - в рамках Програми російських і білоруських студій експерти експерти Антон Оксентюк та Ярослав Чорногор представляють новий щотижневий дайджест #аналізагресора, в якому вони розбирають актуальні новини внутрішньої та зовнішньої політики росії.
Величезний дефіцит бюджету. Ознаки наростаючих проблем в російській економіці
Протягом останнього тижня ми спостерігали цілий ряд новин, які демонструють наростання систематичних та справді значних проблем в російській економіці. Їх важливість у тому, що вони прямим чином визначають спроможність росії далі вести бойові дії вже у середньостроковій перспективі. Перш за все мова йде про звіт міністерства фінансів рф стосовно оцінки виконання поточного російського бюджету в період з січнь-липень 2025 року. З нього випливає, що за результатами перших семи місяців дефіцит бюджету склав величезні 5 трильйонів рублів ($61–62 млрд). Лише за один липень дефіцит збільшився одразу на 1,2 трильйона рублів.
Чому ця цифра є колосальною? Початково російський уряд закладав бюджет з урахуванням дефіциту на рівні 1-1,2 трильйона рублів (12 млрд доларів) на весь 2025 рік. При цьому весною цього року москва вже переглядала свій бюджет у бік збільшення очікуваного дефіциту бюджету на рівні 3,8 трильйона рублів, теж на весь поточний рік. Таким чином, навіть з урахуванням переглянутого бюджету, запланований дефіцит лише за 7 місяців перевищив очікувані річні показники на 25-30%. Вже повідомляється, що російський уряд планує вдруге переглядати бюджет, ймовірно цього ж місяця.
Причина подібних проблем з економікою росії полягає у тому, що витрати уряду зросли на 21% порівняно з минулим роком, при цьому доходи зросли лише на 3%, разом з падінням нафтогазових надходжень на 18,5%. Таким чином росія вже демонструє неможливість забезпечувати потрібний рівень доходів. Але найбільш важливим аспектом є те, що у москви вже не буде достатньої кількості грошей для покриття цього дефіциту лише коштом власних резервів, тобто за рахунок так званого Фонду національного добробуту (ФНБ). Їх ліквідна частина (тобто та, яку можна швидко використати для покриття дефіциту) на момент серпня 2025 року становить 3,95 трильйона рублів. Це означає, що такої суми не вистачить для покриття очікуваного річного дефіциту на рівні 7-8 трильйонів рублів, а тому російському уряду доведеться вдаватися до більших внутрішніх позиків, так званих облігацій федеральної позики (ОФП). Їх, своєю чергою, за півроку вже було розміщено на 2,3 трильйона рублів (це на 90% більше ніж за весь 2024 рік), а це 48% від обсягу, запланованого на весь поточний рік. А з урахуванням високої ключової ставки російський уряд буде зобов’язаний витрачати більше коштів на обслуговування нових ОФП.
Нарешті поточний стан бюджету росії демонструє, що москва почне стикатися зі значними економічними проблемами вже у наступному, 2026 році. У разі якщо війна продовжуватиметься на тому самому рівні, слід очікувати кілька варіантів розвитку – або уряд почне радикальне скорочення всіх невійськових витрат (лише на війну вже витрачається 30-32% бюджету), або ж ми можемо очікувати оголошення нової хвилі мобілізації заради зменшення мільйонних витрат за контрактами росіян з міноборони, котрих відправляють навійну.
Рекордні затримання російських високопоставлених чиновників. В росії тривають чергові політичні чистки
Минулий рік в росії пройшов у тіні наймасштабнішої у новітній історії росії чистки серед генералів та військових чиновників, лояльних колишньому міністру оборони Сєргєю Шойгу. Але якщо ті події широко висвітлювались у ЗМІ, то актуальні процеси у середовищі російської еліти залишаються поза значною увагою.Мова йде не про якісь кардинальні зміни в структурі влади, а про те, що ми знову спостерігаємо ознаки чергової чистки серед російської еліти, цього разу спрямованої на не на окрему групу, а на всю бюрократію, як регіональну, так й федеральну. Ми бачимо радикальне зростання випадків затримання абсолютно різних представників “еліти”, від регіональних чиновників до федеральних міністрів, де найвідомішим стало резонансне “самогубство” без кількох годин колишнього міністра транспорту Романа Страйворота.
Так, лише за пів року російські силовики відкрили майже стільки кримінальних справ проти високопосадовців, як за весь 2024 рік (122 справи), або ж взяті разом 2022 та 2023 роки (110 справ). Актуальна цифра - мінімум 99 кримінальних справ. Мова йде саме про значних чиновників, від заступників керівників федеральних та регіональних відомств до міністерств, а також мерів різних міст. Але збільшилася й кількість “корупційних злочинів” й серед низового та середнього апарату чиновників, та й навіть звичайних держслужбовців та бюджетників. Так, за перший квартал цього року було відкрито 15,5 тисяч кримінальних справ – на 3 тисячі більше, ніж у першому кварталі 2024 року.
В чому причина подібних радикальних дій? Найбільш ймовірною причиною цього є війна та її наслідки для політичної системи росії. У сьогоднішній ситуації путіну як ніколи раніше потрібно не лише контролювати процеси всередині країни, але й унеможливити будь-які думки чиновників про незгоду з політикою “центру”. До того ж такі чистки можуть бути відповіддю на напругу серед владної еліти росії, аби ніхто з чиновників не думав йти проти “лінії кремля”. Цілком можливо, що бунт “пвк вагнер” та Прігожина влітку 2023 року став певним каталізатором цих процесів, адже у загальному сенсі ці чистки формально почалися саме у 2024 році. До того ж подібна “боротьба з корупцією” є ще й черговою можливістю для силовиків продемонструвати кремлю свою ефективність та лояльність, попри те, що серед затриманих є й представники силових відомств.
В цій ситуації найбільш важливе питання для України полягає у тому, які наслідки матимуть актуальні чистки серед чиновників для стабільності всередині самої росії. Потрібно розуміти, що на сьогодні контроль кремля у внутрішній політиці є значним. Аналогічно не спостерігається ознак того, що найближчим часом подібні чистки призведуть до певного незадоволення, не говорячи вже про перехід цього незадоволення у практичну площину. А тому актуальні події слід сприймати через призму чергових спроб путіна посилити лояльність власного апарату.
Візит Віткоффа, зустріч путіна з Трампом та потенціал перемир’я. Поточна ситуація з мирними переговорами
Останній тиждень став багатим на події, пов’язані із темою мирних переговорів. За результатами візиту спецпредставника Трампа Стіва Віткоффа до москви та його зустрічі з путіним стало відомо про певні конкретні “вимоги” з боку кремля. Нам достеменно не відомо про конкретні деталі, окрім того, що поточні переговори стосуються більшою мірою територіального питання.
До того ж стало відомо про зустріч між Трампом та путіним, яка може відбудься на території Аляски 15 серпня. Наразі уся поточна ситуація більше виглядає як швидкий експромт, аніж опрацьована стратегія. Скоріше за все, путін першопочатково не був готовий їхати на зустріч з американським президентом фактично через кілька днів, а його стабільна позиція про згоду на таку зустріч, але після її детальної підготовки (фактично відмова) була неправильно сприйнята самим Стівом Віткоффом. Наразі дуже складно прогнозувати або навіть аналізувати ситуацію в контексті того, чого саме нам слід очікувати від майбутньої зустрічі, адже на поточний момент нам не відомі її деталі. Разом із цим присутні ряд елементів, на яких обов’язково необхідно наголосити.
Перш за все те, що актуальні події справді мають важливий характер. Лише за один день, протягом 8 липня, ми спостерігали, як путін провів телефонні розмови фактично з усіма своїми союзниками - партнерами, в особливості з китайським лідером Сі Цзіньпіном та прем’єр-міністром Індії Нарендра Моді. Це може означати, що для російського лідера є важливим публічна підтримка “союзників” напередодні зустрічі з Трампом.
Але разом із цим необхідно розуміти, що попри гучні заяви стосовно територіального питання поза увагою української влади у жодному разі не повинні залишатися низка інших, фактично набагато більш небезпечних елементів поточних переговорів. Експерти Української призми велику кількість разів наголошували на тих моментах в російській стратегії, які одночасно залишалися поза значною увагою ЗМІ, але при цьому є настільки важливими в контексті майбутнього України, що вбачаються основними у довгострокових планах кремля. Мова йде про повноцінне повернення свого впливу на внутрішню політику України шляхом двох найнебезпечніших завуальованих вимог:
1.Повернення проросійського дискурсу/відновлення діяльності проросійських партій (вимога про забезпечення “прав, свобод та інтересів російськомовного населення”, амністія “політв’язнів” та відновлення діяльності московської православної церкви).
2. Повернення можливості напряму фінансувати проросійські елементи та розвивати економічну залежність (вимога про зняття всіх економічних санкцій та обмежень між росією та Україною, а також відновлення економічних відносин).
Сьогодні ми можемо говорити про те, що наближається ключовий момент, коли кремль може спробувати скористатися відсутністю зацікавленості в адміністрації Трампа заглиблюватися у проблематику та спробувати просунути на майбутній зустрічі подібні вимоги під виглядом компромісу в обмін на зняття частини своїх вимог, типу обмеження армії, яке є заздалегідь неможливою для прийняття Україною. Оскільки українська влада перебуває в контакті з адміністрацією Трампа, наголошення на неприпустимості будь-яких поступок у двох зазначених питаннях в ході сьогоднішнього діалогу є питанням фундаментального майбутнього всієї держави та її суверенітету.
Відгуки
Немає відгуків.
Залишити коментар