Компанії з Литви, Латвії та Естонії допомагають російському тіньовому флоту обходити санкції
Попри масштабні санкції Заходу через Балтійське море щодня проходять десятки танкерів, що перевозять російську нафту на мільярди доларів. Частина цього трафіку забезпечується мережами компаній, пов’язаних із балтійським бункерним гігантом Fast Bunkering, який продовжує постачати паливо суднам, що належать до російського тіньового флоту. Йдеться про заправку на морі танкерів, які, скоріш за все, перевозять російську нафту.
Про це свідчать дані журналістського розслідування литовської медіакомпанії LRT
Розслідування показало, що лише від червня 2024 року до березня 2025-го танкери Rina та Zircone, пов’язані з Fast Bunkering, здійснили 286 операцій з перевалки палива, заправивши 177 суден, з яких щонайменше 159 заходили до російських портів до або після цих операцій.
Серед клієнтів були танкери без страхового покриття та з непрозорою власністю — типові ознаки російського тіньового флоту, який допомагає Москві обходити обмеження ЄС і фінансувати війну проти України.
«Ми виявили щонайменше 20 суден, які мають характерні риси тіньового флоту — відсутність страховки, непрозору юрисдикцію та участь у перевалці російської нафти, — зазначив аналітик Київської школи економіки Анатолій Кравцев.
Танкери Rina та Zircone формально належать дубайській компанії FB Trade, однак їхні зв’язки ведуть до Fast Bunkering — структури, що базувалася в Естонії та мала дочірні підприємства в Латвії й Литві.
Попри заяви засновника компанії Олексія Цульця про продаж активів, журналісти виявили, що судна продовжують працювати під тими ж брендами, а управління ними здійснюють компанії, зареєстровані за адресами офісів Fast Bunkering у Ризі та Клайпеді.
Дубай, за словами експертів, став новою «безпечної гаванню» для таких структур: відсутність відкритих реєстрів дозволяє приховати кінцевих бенефіціарів і справжні маршрути перевезень.
У матеріалах також фігурує литовська компанія Saurix Kuras, що купувала паливо у NT Bunkering (входить до групи Fast Bunkering). У 2022 році вона придбала у цієї компанії нафтопродуктів на понад 30 мільйонів євро. За даними джерел, паливо мало російське походження, хоча в документах його позначали як казахстанське чи білоруське.
Фахівці вважають, що подібні схеми дозволили Fast Bunkering продовжувати торгівлю російськими енергоносіями навіть після запровадження повного нафтового ембарго ЄС.
Попри численні журналістські розслідування, громадські акції та розслідування в Естонії, компанія і далі працює у сірій зоні міжнародного морського права. Частину активів Fast Bunkering вже внесено до санкційних списків Канади, Великої Британії, ЄС та України.
«Використання підставних компаній, зміна власників і непрозора структура управління — це класичні ознаки спроби обходу санкцій», — наголошує юристка естонської фірми Ellex Raidla Маріка Кютт.
Естонські, литовські та данські експерти попереджають, що неконтрольовані операції російського тіньового флоту можуть призвести не лише до подальшого підживлення російської воєнної економіки, а й до екологічної катастрофи в Балтійському морі.
«Росія перетворила тіньовий флот на інструмент війни — і економічної, і гібридної», — заявив міністр закордонних справ Литви Кястутіс Будріс. — «Європа реагує занадто повільно. Поки санкції набудуть чинності, Кремль уже отримує свій прибуток».
Фото від LRT
Відгуки
Немає відгуків.
Залишити коментар