Зміни та доповнення до скандального закону про НАБУ та САП: порівняльний аналіз
Як відомо, Національне антикорупційне бюро та Спеціалізована антикорупційна прокуратура зробили заяву стосовно зареєстрованого 24 липня 2025 року Президентом Володимиром Зеленським законопроекту 13533 про внесення змін до КПК і деяких законодавчих актів України щодо посилення повноважень НАБУ та САП.
«Законопроект 13533, поданий Президентом України як невідкладний, відновлює усі процесуальні повноваження та гарантії незалежності НАБУ
і САП. НАБУ і САП взяли участь у підготовці його тексту та закликають Верховну Раду України якнайшвидше ухвалити ініціативу Президента за основу і в цілому. Це дозволить запобігти загрозам для кримінальних проваджень, які розслідують НАБУ і САП», - сказано у цій заяві.
Вказівки Генпрокурора керівнику органу досудового розслідування
Залишається внесена законопроектом 12414 зміна до п. 2 ч. 2 статті 36 КПК, що Генеральний прокурор (в. о. Генпрокурора) має право надавати письмову вказівку керівнику органу досудового розслідування, яка є обов’язкова для виконання, щодо надання йому матеріалів досудового розслідування із встановленням строку та способу її виконання. Законопроектом Президента 13533 пропонується уточнити, що таку вказівку Генпрокурор не може давати підрозділам детективів та підрозділу внутрішнього контролю НАБУ.
Повертається норма, що заборонено доручати здійснення досудового розслідування кримінального правопорушення, віднесеного до підслідності НАБУ, іншому органу досудового розслідування, крім випадків наявності об’єктивних обставин, що унеможливлюють функціонування НАБУ чи здійснення ним досудового розслідування в умовах воєнного стану. Право доручати здійснення досудового розслідування іншому органу за наявності об’єктивних обставин, що унеможливлюють функціонування НАБУ чи здійснення ним досудового розслідування в умовах воєнного стану, має керівник Спеціалізованої антикорупційної прокуратури або Генеральний прокурор (особа, яка виконує його обов’язки).
Скасовуються внесені до статті 37 доповнення про те, що перший заступник Генерального прокурора, керівник САП, заступники Генпрокурора можуть визначатися прокурорами, які здійснюватимуть повноваження прокурора у конкретному провадженні, виключно рішенням Генерального прокурора або в. о.
Також скасовується норма про те, що у випадках, передбачених частинами 2 і 3 цієї статті, повноваження прокурора, покладені на першого заступника Генпрокурора, керівника САП, заступників Генпрокурора, можуть бути покладені на іншого прокурора органів прокуратури виключно рішенням Генпрокурора (або в. о).
Детектив НАБУ виконує лише вказівки прокурора САП
Законопроектом 13533 в ч. 4 ст. 40 передбачено, що слідчий зобов’язаний виконувати доручення та вказівки прокурора, які надаються у письмовій формі. Невиконання слідчим законних вказівок та доручень прокурора, наданих у порядку, передбаченому КПК, тягне за собою передбачену законом відповідальність та є підставою для відсторонення слідчого від проведення досудового розслідування керівником органу досудового розслідування. Детектив Національного антикорупційного бюро України зобов’язаний виконувати доручення та вказівки тільки прокурора Спеціалізованої антикорупційної прокуратури, які надаються у письмовій формі. Невиконання детективом законних вказівок та доручень прокурора, наданих у порядку, передбаченому КПК, тягне за собою передбачену законом відповідальність та є підставою для відсторонення детектива від проведення досудового розслідування керівником органу досудового розслідування.
Зміни щодо підслідності:
У п. 3 ч. 5 ст. 216 КПК стосовно підслідності НАБУ все повертається до стану, який був до прийняття змін.
Проникнення до житла без ухвали суду:
Перше речення ч. 3 ст. 233 КПК повертається до тієї редакції, що існувала до змін: «Слідчий, дізнавач, прокурор має право до постановлення ухвали слідчого судді увійти до житла чи іншого володіння особи лише у невідкладних випадках, пов’язаних із врятуванням життя людей та майна чи з безпосереднім переслідуванням осіб, які підозрюються у вчиненні кримінального правопорушення».
Також скасовуються зміни до статті 284 КПК стосовно закриття провадження, до статті 294 КПК щодо строку досудового розслідування, до статті 470 стосовно обставини, що враховуються прокурором при укладенні угоди про визнання винуватості, до статті 480 щодо розширення кола осіб, стосовно яких здійснюється особливий порядок кримінального провадження, до статті 481 стосовно особливого порядку повідомлення про підозру (зокрема, повертається норма стосовно повідомлення народним депутатам про підозру керівником САП).
Що залишається з законопроекту 12414 після прийняття законопроекту 13533:
- Зниклі безвісти
В ч. 1 ст. 615 КПК залишається доповнення, що під час дії воєнного стану за клопотанням потерпілого, який є близьким родичем чи членом сім’ї особи, яка зникла безвісти за особливих обставин, прокурор своєю вмотивованою постановою може визначити місце проведення досудового розслідування кримінальних правопорушень, передбачених статтями 115, 146-1, 438 і 442-1 КК, пов’язаних із зникненням особи безвісти за особливих обставин у зв’язку із збройним конфліктом, воєнними діями, тимчасовою окупацією частини території України, за місцем проживання (перебування) потерпілого, який є близьким родичем чи членом сім’ї особи, зниклої безвісти за таких обставин.
Ці положення статті 615 КПК застосовуються також протягом трьох років з дня припинення чи скасування воєнного стану.
- Спрощений порядок призначення прокурорів
У перехідних положеннях закону про прокуратуру залишаться норми, які передбачають спрощений порядок призначення прокурорів. А саме, про те, що у період дії воєнного стану:
1) прокурором Офісу Генерального прокурора, обласної прокуратури може бути призначено прокурора прокуратури нижчого рівня в порядку переведення без проведення конкурсу, передбаченого статтею 38 цього Закону, а також особу, яка не обіймала посаду прокурора на день набрання чинності Законом «Про внесення змін до Кримінального процесуального кодексу України щодо особливостей досудового розслідування кримінальних правопорушень, пов’язаних із зникненням осіб безвісти за особливих обставин під час дії воєнного стану».
Така особа має відповідати вимогам до кандидата на посаду прокурора прокуратури відповідного рівня, передбаченим статтею 27 цього Закону;
2) призначення на посаду прокурора Офісу Генерального прокурора, обласної прокуратури здійснюється на підставі поданої заяви;
3) особи, які не обіймають посаду прокурора, подають документи, передбачені статтею 30 цього Закону;
4) призначення на посаду прокурора осіб, які не обіймають посаду прокурора, здійснюється після проведення спеціальної перевірки у порядку, встановленому Законом «Про запобігання корупції».
Прикінцеві положення президентського законопроекту передбачають:
Підрозділ внутрішнього контролю НАБУ, САП, БЕБ, Офіс генерального прокурора, Державного бюро розслідувань, Національної поліції за методологією, узгодженою із СБУ, не рідше одного разу на два роки проводить поліграфологічні дослідження працівників Національного антикорупційного бюро України, Спеціалізованої антикорупційної прокуратури, Бюро економічної безпеки, Офіс генерального прокурора України, Державного бюро розслідувань, Національної поліції, які мають допуск до державної таємниці, на предмет вчинення дій на користь держави-агресора.
Протягом 6 місяців з дня набрання чинності цим законом СБУ проводить перевірку працівників НАБУ, САП, БЕБ, Генпрокуратури, ДБР, Нацполіції, які мають допуск до державної таємниці, на предмет вчинення дій на користь держави-агресора.
Офісу Генерального прокурора та Міністерству юстиції доручено посилити роботу щодо розшуку та видачі іноземними державами (екстрадиції) осіб, які ухиляються від досудового розслідування, судового розгляду чи відбування покарання. У разі необхідності, протягом 3 місяців спільно з Кабміном розробити та подати до Верховної Ради проект змін до законодавства у цій частині.
Офісу Генпрокурора, Міністерству юстиції, АРМА, НАБУ, БЕБ, ДБР, СБУ, Національній поліції, Державній службі фінансового моніторингу доручено посилити роботу щодо виявлення, розшуку на повернення з іноземних держав активів, здобутих злочинним шляхом. У разі необхідності, протягом трьох місяців з дня набрання чинності цим Законом спільно з Кабміном розробити та подати до Верховної Ради законопроект.
Кабміну та НАБУ доручено протягом одного місяця внести зміни до нормативно-правових актів щодо заборони, на час дії військового стану, виїзду працівників НАБУ за кордон, окрім випадків службових відряджень.
Висновки
Відновлення виключної підслідності НАБУ. Законопроєкт забороняє доручати іншим органам досудового розслідування здійснювати досудове розслідування кримінальних правопорушень, віднесених до підслідності НАБУ — за винятком наявності об’єктивних обставин воєнного стану. Право на таке доручення матиме лише заступник Генерального прокурора — керівник Спеціалізованої антикорупційної прокуратури (САП) або Генеральний прокурор.
Обмеження повноважень Офісу Генерального прокурора (ОГП). Генеральний прокурор втрачає право письмово вказувати керівнику підрозділів детективів та підрозділу внутрішнього контролю НАБУ надавати матеріали досудового розслідування. Детективи НАБУ зобов’язані виконувати доручення та вказівки виключно прокурорів САП.
Автономія управління САП. Керівник САП отримує повноваження самостійно керувати діяльністю прокуратури без необґрунтованого контролю з боку ОГП. Генеральний прокурор та інші його заступники, крім керівника САП, не матимуть права давати вказівки прокурорам САП. Письмові накази адміністративного характеру щодо організації діяльності САП видаватимуться за обов’язкового погодження з керівником САП.
Відновлення процесуальних повноважень. Керівник САП повертає право самостійно погоджувати клопотання про продовження строку досудового розслідування до дванадцяти місяців у справах НАБУ, як і повідомляти про підозру топпосадовців. Також відновлюється можливість проводити обшуки у корупційних провадженнях без ухвали слідчого судді у невідкладних випадках, пов’язаних із врятуванням життя людей та майна, чи з безпосереднім переслідуванням осіб, які підозрюються у вчиненні кримінального правопорушення.
Вилучення можливості для закриття справ. Вилучається положення про те, що Генеральний прокурор може закрити справу щодо топпосадовця в обхід прокурорів чи керівництва САП.
Нагадаємо, що Президент Володимир Зеленський 24 липня подав базовий законопроект №13533, яким частково скасовуються зміни, ухвалені законом №4555-ІХ від 22 липня. Він зберігає положення про спрощене призначення і звільнення прокурорів.
Також 24 липня був зареєстрований законопроект №13531 від 48 депутатів (здебільшого від "Голосу" та "Європейської солідарності"). Цей документ пропонує повне скасування змін, ухвалених 22 липня.
Ще один законопроект №13531-1 подав Дмитро Костюк ("Слуга народу"), який передбачає атестацію працівників НАБУ за порядком, затвердженим Кабміном, та звільнення тих, хто її не пройде.
Водночас 25 липня нардеп Олексій Гончаренко зареєстрував законопроект №13533-1, аналогічний президентському, але без положень щодо поліграфа для працівників НАБУ.
Згодом з’явилися ще три альтернативні законопроекти: №13533-2 (Яцик і Гончаренко), №13533-3 (Тимошенко) та №13533-4 (Разумков).
Восьмий законопроект з'явився кілька годин тому, №13533-3 (співавтори - Тимошенко й соратники), він пропонує створити Національну асамблею Героїв України, яка проводитиме відкриті конкурси для відбору керівників НАБУ і САП. До складу Асамблеї входитимуть Герої України, що брали участь у бойових діях.
Фото - glavcom.ua
Відгуки
Немає відгуків.
Залишити коментар