
   

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Rosyjska sieć kłamstwa 



 2 

 

Na całym świecie funkcjonują struktury informacyjne, które pod 

pretekstem działań dziennikarskich czy eksperckich realizują 

założenia rosyjskiej propagandy. UJAWNIAMY portale  

kontrolowane i wykorzystywane przez rosyjskie służby  

specjalne do realizacji geopolitycznych celów Kremla. 

Działania informacyjno-psychologiczne Federacji Rosyjskiej są ściśle podporządkowane realizacji  

strategicznych interesów reżimu na Kremlu. Stąd ich planowanie, wykonanie i nadzorowanie rząd 

rosyjski powierza aparatowi służb specjalnych. Nie są to służby w rozumieniu zachodniego świata, 

tj. instytucje wsparcia informacyjnego i zapewniania bezpieczeństwa państwa, podlegające kontroli 

demokratycznej władzy, ale rozległy, opresyjny, kryminalny aparat bezpieczeństwa państwa, które-

go głównym zadaniem jest konsolidacja reżimu. Funkcjonują one w trybie ciągłej gotowości do pro-

wadzenia działań wojennych. Mają także co najmniej stuletnie doświadczenie w realizowaniu dzia-

łań wywiadowczych, w tym dezinformacyjnych, decepcyjnych, manipulacyjnych i propagandowych. 

W najbardziej ogólnej formie operacje informacyjno-psychologiczne opierają się na:  

 białej propagandzie, wykorzystywanej przez zidentyfikowanego nadawcę, który nie ukrywa 

swojego pochodzenia i charakteru. Są to przede wszystkim rządowe środki masowego przeka-

zu (w przypadku FR np. Sputnik i RT), a także polityczne, państwowe, religijne lub inne instytu-

cje, think tanki i fundacje, które zostały oficjalnie powołane do prowadzenia tego rodzaju dzia-

łalności i nie tuszują swoich intencji oraz ideologii. Ich podstawowe zadanie polega na budo-

waniu wiarygodności wśród odbiorców. 

 szarej propagandzie. Mamy z nią do czynienia wtedy, gdy środki masowego przekazu mnożą 

informacje bez podania ich źródła lub źródeł przekazu, które są lub mogą być niepoprawnie 

zidentyfikowane. „Szary PR” stosuje się w celu zdezorientowania przeciwnika i podania w wąt-

pliwość jego prawdomówności, wiarygodności, kompetencji, uczciwości itp. Znakomitym przy-

kładem narzędzi „szarego PR-u” są rezonatory dezinformacji w postaci mediów społeczno-

ściowych i portali internetowych. 



 3 

 

 czarnej propagandzie. Charakteryzuje się ona wykorzystaniem fałszywego źródła przekazu, 

za którym ukrywa się rzeczywisty nadawca rozpowszechniający dezinformację, plotki, pogło-

ski, mity, sfabrykowane listy, graffiti i ulotki, lub przedstawiane jako twory organizacji 

„podziemnych” lub „opozycyjnych”. W przypadku opisanych tu portali są to np. News Front, 

South Front, Strategic Culture Foundation, New Eastern Outlook, Oriental Review, InfoRos. 

Podmioty te publikują przeważnie materiały wytworzone przez służby specjalne, których  

autorstwo przypisuje się fikcyjnym lub prawdziwym organizacjom i obywatelom znajdującym 

się na terenie kraju będącego obiektem agresji. Przykładem takich działań prowadzonych  

z reguły przez służby specjalne jest tworzenie sieci organizacji pozarządowych (ang. non-

governmental organization), które są powoływane zgodnie z przepisami prawa kraju,  

w którym funkcjonują. Faktycznie zajmują się one podważaniem prestiżu i wiarygodności  

instytucji stojących na straży prawa, zwłaszcza organów ścigania i sił zbrojnych, kupowaniem 

środków masowego przekazu, desygnowaniem kandydatów do wyborów oraz infiltracją 

wybranych organów rządowych i samorządowych, co odbywa się pod legendą „obrony 

wartości demokratycznych”.  

Wspólnota Zachodu jest poddawana przez Rosję stałemu wrogiemu wpływowi. Wśród narzędzi  

tego oddziaływania znajdują się tworzone, prowadzone lub kontrolowane przez aparat służb porta-

le internetowe, think-tanki, organizacje itd. Prowadzą swoją komunikację  i aktywność w wielu języ-

kach obcych – zwłaszcza po angielsku – a ich nazwy, logo, wygląd i oprawa witryn internetowych, 

ulokowanie poza Rosją, a także zaangażowanie w ich działalność osób o zachodnim rodowodzie 

(prawdziwym lub fałszywym) sprawiają, że zwodniczo podszywają się pod podmioty uczestniczące 

w rzetelnej, niezależnej, opartej na wiedzy i autorytetach debacie publicznej spełniającej demokra-

tyczne standardy. W rzeczywistości podmioty te kształtują ją i wpływają na nią zgodnie z interesami 

Kremla, konsekwentnie infekując przestrzeń informacyjną wolnego świata. 



 4 

 

Sputnik pełni ważną funkcję w rosyjskim systemie walki informacyjnej z Zachodem. Jest wykorzy-

stywany do rozpowszechniania dezinformacji i propagandy wśród odbiorców spoza Rosji w celu 

wywierania wpływu na opinię publiczną, co służy do tworzenia warunków sprzyjających realizacji 

celów polityki zagranicznej Federacji Rosyjskiej. Misję i cele Sputnika trafnie oddaje wypowiedź 

Dmitrija Kisielowa – dyrektora generalnego państwowej agencji informacyjnej Rossija Siegodnia, 

który w 2013 r. stwierdził, że „obiektywizm jest mitem […] jeśli mówimy o polityce redakcyjnej,  

to oczywiście, chciałbym aby kojarzyła się z miłością do Rosji”. Sputnik często wykorzystuje infor-

macje ze źródeł kontrolowanych przez rosyjski wywiad. Publikowane przez agencję artykuły zawie-

rają linki do takich witryn jak np. News Front i New Eastern Outlook.  

Ponadto w 2020 r. ujawniono fakt rozpowszechniania złośliwego oprogramowania poprzez wpisy 

na Twitterze zawierające adres URL do artykułów publikowanych przez hiszpańskojęzyczną witry-

nę Sputnika. Celem tej operacji było manipulowanie aktywnością w sieci nieświadomych użytkow-

ników, co miało poszerzać zasięgi oddziaływania opinii dotyczących wątpliwości odnośnie skutecz-

ności szczepionek na COVID-19. Co więcej w redakcji Sputnika jako dziennikarze są zatrudnione 

osoby, które prowadziły działalność niepożądaną na terenie państw zachodnich. Przykładowo,  

od 13 grudnia 2015 r. jako felietonista agencji Sputnik Polska pracuje Leonid Swiridow, który  

w 2015 r. został wydalony z Polski na wniosek Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego. 

Sputnik (sputnikglobe.com, sputnik.com) to powołana dekretem W. Putina w 2014 r. rządowa 

agencja informacyjna, sieć stacji radiowych oraz portal internetowy, będący własnością państwo-

wego holdingu medialnego Rossija Siegodnia. Sputnik jest agencją ukierunkowaną na zagranicz-

nego odbiorcę. Portal sputnik.com publikuje informacje w ponad 30 językach. Serwis radiowy 

prowadzony jest przez 24 godziny, 7 dni w tygodniu. Dostępne materiały audio zawierają ponad 

1000 godzin nagrań. 



 5 

 

Wydalenie Rosjanina z Polski wynikało z podejmowanych przez niego działań, które wykraczały  

poza działalność dziennikarską i były powiązane z działalnością z zakresu walki informacyjnej. 

Wcześniej, w 2006 r. czeskie MSZ cofnęło Swiridowowi akredytację dziennikarską. Z terytorium 

Republiki Białoruś został również wydalony, kierował tam punktem korespondencyjnym  

Wszechrosyjskiej Państwowej Kompanii Telewizyjnej i Radiowej. 

Po rosyjskiej inwazji na Ukrainę pod koniec lutego 2022 r. przewodnicząca Komisji Europejskiej  

Ursula von der Leyen ogłosiła, że nastąpi usunięcie Sputnika wraz z RT i ich spółkami zależnymi  

z Unii Europejskiej. Serwisy społecznościowe, w tym Facebook, Instagram, TikTok i YouTube zablo-

kowały treści Sputnika i RT dla swoich użytkowników z Unii Europejskiej. Microsoft i Apple Inc.  

usunęły aplikacje Sputnik i RT z Microsoft Store i App Store, natomiast 11 marca 2022 r. YouTube 

zablokował Sputnik i RT na całym świecie. 

 



 6 

 

Podczas kryzysu gospodarczego w grudniu 2008 r. rosyjski rząd pod przewodnictwem premie-

ra Władimira Putina  umieścił ANO „TV-Nowosti” na liście głównych organizacji o strategicznym 

znaczeniu dla Rosji. RT działa jako serwis wielojęzyczny z kanałami w pięciu językach: oryginalny 

kanał anglojęzyczny został uruchomiony w 2005 r., kanał arabskojęzyczny w 2007 r., hiszpański  

w 2009 r., niemiecki w 2014 r. i francuski w 2017 r., natomiast RT America (2010–2022),  

RT UK (2014–2022) i inne kanały regionalne również produkują treści lokalne. RT jest spółką  

macierzystą agencji wideo Ruptly, która jest właścicielem kanału wideo Redfish i firmy zajmującej 

się mediami cyfrowymi Maffick . RT to główny kanał propagandowy rosyjskiego rządu i jego polityki 

zagranicznej.  

Naukowcy, eksperci i reporterzy wiadomości (w tym niektórzy obecni i byli reporterzy RT) zidenty-

fikowali tę stację jako narzędzie służące do rozpowszechniania dezinformacji  i teorii spisko-

wych. Brytyjski regulator ds. mediów OFCOM wielokrotnie stwierdzał, że RT naruszyło zasady  

dotyczące bezstronności, w tym wiele przypadków, w których RT emitowało treści „wprowadzające 

w błąd”.  W 2012 r. redaktor naczelna RT Margarita Simonyan  porównała kanał do rosyjskiego  

Ministerstwa Obrony. Odnosząc się do wojny rosyjsko-gruzińskiej, stwierdziła, że celem RT jest 

prowadzenie wojny informacyjnej z całym zachodnim światem”.  We wrześniu 2017 r. RT America 

została zobowiązana do zarejestrowania się jako  agent zagraniczny w Departamencie Sprawiedli-

wości Stanów Zjednoczonych na mocy ustawy o rejestracji agentów zagranicznych.  

RT (dawniej Russia Today) to kontrolowana przez państwo rosyjska międzynarodowa sieć telewi-

zyjna finansowana przez rosyjski rząd. Prowadzi kanały telewizji płatnej i ogólnodostę-

pnej skierowane do widzów spoza Rosji, a także udostępnia treści internetowe w języku rosyjskim, 

angielskim, hiszpańskim, francuskim, niemieckim i arabskim. RT to marka TV-Novosti, autonomicz-

nej organizacji non-profit założonej przez rosyjską państwową agencję informacyjną RIA Novosti  

w kwietniu 2005 r.  

https://en.wikipedia.org/wiki/Vladimir_Putin
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_strategic_organizations_of_Russia
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_strategic_organizations_of_Russia
https://en.wikipedia.org/wiki/RT_DE
https://en.wikipedia.org/wiki/RT_UK
https://en.wikipedia.org/wiki/Foreign_relations_of_Russia
https://en.wikipedia.org/wiki/Conspiracy_theories
https://en.wikipedia.org/wiki/Ofcom
https://en.wikipedia.org/wiki/Editor-in-chief
https://en.wikipedia.org/wiki/Ministry_of_Defence_(Russia)
https://en.wikipedia.org/wiki/Ministry_of_Defence_(Russia)
https://en.wikipedia.org/wiki/Russo-Georgian_War
https://en.wikipedia.org/wiki/Information_war
https://en.wikipedia.org/wiki/United_States_Department_of_Justice
https://en.wikipedia.org/wiki/Foreign_Agents_Registration_Act
https://en.wikipedia.org/wiki/United_States_Department_of_Justice


 7 

 

Emisja RT została zakazana na Ukrainie w 2014 r. po aneksji Krymu przez 

Rosję, Łotwa i Litwa wprowadziły podobne zakazy w 2020 r.  

Niemcy zakazały RT DE w lutym 2022 r.  Po rosyjskiej inwazji na Ukrainę 

w 2022 r. Polska , a następnie cała Unia Europejska i Kanada ogłosiły,  

że formalnie zakazały również nadawania RT, podczas gdy niezależni  

dostawcy usług w ponad 10 krajach zawiesili nadawanie RT, funkcjono-

wanie witryn społecznościowych, a następnie zablokowali zewnętrzne 

linki do witryny RT i ograniczyli dostępp do treści RT.  Microsoft usunął 

RT ze swojego sklepu z aplikacjami i obniżył ranking wyników wyszuki-

wania w  Bing , podczas gdy Apple usunął aplikację RT ze wszystkich  

krajów z wyjątkiem Rosji. 

Należy podkreślić, że analogicznie jak w czasach ZSRS, media służą  

do prowadzenia działalności wywiadowczej. Daniel Lange, były pracow-

nik RT DE (wcześniej RT Deutsch), niemieckojęzycznego oddziału RT,  

powiedział, że kierownictwo RT DE nakazało mu szpiegować rosyjskiego 

opozycjonistę Aleksieja Nawalnego, podczas gdy Nawalny dochodził do 

siebie w berlińskim szpitalu po zamachu dokonanym przez rosyjską Fede-

ralną Służbę Bezpieczeństwa (FSB) przy użyciu broni chemicznej. Miał  

za zadanie nie kręcić reportażu, a po prostu dostarczać informacje  

„w celach analitycznych”. Następnie dziennikarz został poproszony  

o zrobienie zdjęć szpitala Bundeswehry, w którym, według kierownictwa 

RT DE, faktycznie mógł znajdować się Nawalny. Następnie Lange został 

poproszony o wejście do kliniki Charite pod pretekstem wizyty u lekarza  

i sprawdzenie, jak blisko można dostać się do oddziału, na którym przeby-

wa Nawalny. Poradzono mu, aby udał się na oddział intensywnej terapii, 

udając przyjaciela Julii Nawalnej lub pracownika Fundacji Cinema for  

Peace. Lange odmówił wykonania zadania, zauważając, że „nie jest taj-

nym agentem”. Zgodził się spróbować dostać się do kliniki inny pracow-

nik RT, ale sześć prób zakończyło się niepowodzeniem. Wkrótce potem 

Lange otrzymał polecenie odszukania towarzyszy broni Nawalnego,  

Leonida Wołkowa i Marii Piewczich w Berlinie, i ustanowienia nad nimi 

nadzoru. Ponadto w RT są zatrudniani dyplomaci, jak np. Aidar Aganin 

przeniesiony z rosyjskiej służby dyplomatycznej do RT Arabic.  

https://en.wikipedia.org/wiki/Ukraine
https://en.wikipedia.org/wiki/Annexation_of_Crimea_by_the_Russian_Federation
https://en.wikipedia.org/wiki/Latvia
https://en.wikipedia.org/wiki/Annexation_of_Crimea_by_the_Russian_Federation
https://en.wikipedia.org/wiki/Latvia
https://en.wikipedia.org/wiki/Lithuania
https://en.wikipedia.org/wiki/Germany
https://en.wikipedia.org/wiki/RT_DE
https://en.wikipedia.org/wiki/2022_Russian_invasion_of_Ukraine
https://en.wikipedia.org/wiki/Poland
https://en.wikipedia.org/wiki/2022_Russian_invasion_of_Ukraine
https://en.wikipedia.org/wiki/Poland
https://en.wikipedia.org/wiki/2022_Russian_invasion_of_Ukraine
https://en.wikipedia.org/wiki/Microsoft_Store
https://en.wikipedia.org/wiki/Microsoft_Bing
https://en.wikipedia.org/wiki/Apple_Inc.


 8 

 

Dezinformacja, propaganda i teorie spiskowe publikowane przez Strategic Culture Foundation  

mają na celu podważenie demokracji, polaryzację społeczeństwa i podważenie zaufania obywateli  

do władz państwowych, wymiaru sprawiedliwości, mediów i siebie nawzajem. W trakcie pandemii  

Covid-19 szerzył narrację przeciw szczepieniom oraz teorie spiskowe. Aktualnie publikowane  

materiały skupiają się na prezentowaniu rosyjskiego punktu widzenia na światowe wydarzenia  

m.in. kłamliwego obrazu wojny przeciwko Ukrainie, słabnącej pozycji Zachodu i rzekomego dążenia 

do konfliktu z Rosją.  

Przykładowe tytuły tzw. „artykułów”:  

 „Odessa Massacre 9 Years On… West’s Shameful Silence” 

 „From King Charle’s Coronation to the Birth of Europe’s Fourth Reich” 

 „How German Chancellor Angela Merkel Subjected Germany to the U.S.” 

 „Assassination Bid on Putin to Provoke Furious Escalation… from Whom?” 

Strategic Culture Foundation (strategic-culture.org) – pseudo-

naukowy portal prowadzony przez rosyjski think-tank o tej samej 

nazwie. Finansowany z budżetu federalnego FR, realizuje zadania 

na rzecz rosyjskiego Ministerstwa Spraw Zagranicznych FR. Jest 

kontrolowany przez Służbę Wywiadu Zagranicznego FR. Skiero-

wany głównie do odbiorcy anglojęzycznego.  

SouthFront (southfront.org) – prowadzony przez rzekomo „niezależnych ekspertów i wolontariu-

szy” portal koncentrujący się na kwestiach bezpieczeństwa, polityki zagranicznej oraz sprawach 

wojskowych. Realizuje zadania na rzecz Federalnej Służby Bezpieczeństwa FR. 

Zaangażowany m.in. w usprawiedliwianie nielegalnej aneksji Krymu, podważanie wyników wybo-

rów prezydenckich w USA z 2020 r. Obecnie skoncentrowany na przedstawianiu rosyjskiej wersji 

przyczyn i przebiegu wojny przeciwko Ukrainie. 



 9 

 

NewsFront (news-front.info) – zarejestrowany  

na okupowanym przez Rosję Krymie portal informa-

cyjny skierowany do odbiorcy w UE oraz USA. Reali-

zuje zadania na rzecz Federalnej Służby Bezpieczeń-

stwa FR. W przeszłości wielokrotnie, w kłamliwy 

sposób atakował zachodnie społeczeństwa, które 

rzekomo „niesprawiedliwie” atakują Rosję. Wspiera 

propagandowo rosyjską inwazję na Ukrainę. 

W przeszłości zaangażowany w działania mające na celu wzmocnienie antyimigracyjnyego niemiec-

kiego nacjonalizmu oraz podważenie skuteczności szczepionek i obostrzeń w walce z pandemią  

Covid-19. Portal aktualnie szerzy rosyjską propagandę ukierunkowaną na temat wojny przeciwko 

Center for Research on Globalization (globalresearch.ca) – zarejestrowany w Kanadzie portal, 

kreujący się na „niezależną organizację medialną i badawczą”, dostarczającą informacji niedostęp-

nych w innych mediach. Prowadzi wersję francuskojęzyczną (mondialisation.ca) oraz kanał na You-

Tube (@GlobalResarchTV). 

Skoncentrowany na szerzeniu teorii spiskowych dot. m.in. sponsorowania arabskiego terroryzmu 

przez kraje zachodnie oraz Izrael, negacji Holocaustu, zaprzeczaniu pandemii Covid-19 czy też 

wspieraniu ruchów antyszczepionkowych. Celem jest podważenie zaufania społeczeństwa do rzą-

dów oraz instytucji publicznych. 



 10 

 

New Eastern Outlook (journal-neo.org) – prowadzony przez Instytut Studiów 

Orientalnych Rosyjskiej Akademii Nauk pseudoakademicki portal szerzący 

dezinformację i propagandę dot. obszaru Bliskiego Wschodu, Azji i Afryki.  

Medium  kreuje nowe i wzmacnia istniejące antyzachodnie poglądy i postawy 

w ww. regionach. Prowadził szeroko zakrojoną akcję przeciwko szczepionkom 

w okresie pandemii Covid-19.  

Sposób redakcji materiałów sugeruje ich „ekspercki charakter”. Ma to ułatwić wzbudzenie  

w czytelniku przekonania o prawdziwości stawianych tez. Artykuły koncentrują się  

na przedstawianiu rosyjskiego punktu widzenia na wydarzenia zarówno regionalne, jak  

i globalne, w tym na wojnę przeciwko Ukrainie. 



 11 

 

Oriental Review (orientalreview.org) – założony w 2010 r., powiązany ze Służbą Wywiadu Zagra-

nicznego FR, portal dot. aktualnych wydarzeń politycznych w regionie Euroazji. Medium powiązane 

ze Strategic Culture Foundation. 

W swoich materiałach promuje narracje usprawiedliwiające rosyjską agresję na Ukrainę, teorie  

spiskowe dot. przypadków otrucia przeciwników W. Putina oraz negujące zmiany klimatyczne.  

Nagłaśnia marginalne wydarzenia (np. kilkuosobowe protesty czy wypowiedzi wyznawców teorii 

spiskowych), przedstawiając je jako inicjatywy cieszące się poparciem większości społeczeństwa. 

BaltNews (baltnews.com) – portal informacyjny skoncentrowany na wydarzeniach politycznych  

w państwach bałtyckich. Należy do Federalnego Państwowego Zjednoczonego Przedsiębiorstwa – 

Międzynarodowa Agencja Informacyjna „ROSSIJA SIEGODNIA”  (wraz z takimi mediami jak Sput-

nik czy RT), na czele której stoi Dmitrij Kisielov – osoba objęta sankcjami UE za wspieranie działań 

podważających integralność terytorialną, suwerenność i niezależność Ukrainy. 

Medium posiada dedykowane wersje dla Litwy, Łotwy i Estonii. Głównym celem powstania medium 

było prowadzenie operacji dezinformacyjnych wśród rosyjskojęzycznych obywateli państw bałtyc-

kich, zarówno dot. kwestii regionalnych, jak i międzynarodowych. Portal wykorzystywany jest tak-

że do promocji prorosyjskich polityków i publicystów. 

W publikowanych materiałach eskalowane były m.in. narracje krytykujące dywersyfikację  

dostaw surowców, dot. „wzrostu postaw faszystowskich” i antyrosyjskich w krajach bałtyckich  

oraz podważające działania rządów w okresie pandemii Covid-19 i kryzysu migracyjnego. 



 12 

 

Geopolitica (geopolitica.ru) – medium prowadzone przez rosyjskich nacjonalistów, skierowane do 

odbiorcy o skrajnie prawicowych i antydemokratycznych poglądach w UE i USA, a także państwach 

arabskich. Posty są publikowane w trzynastu językach. Jednym z głównych autorów jest Aleksandr 

Dugin – jeden z głównych rosyjskich ideologów tzw. ruskiego miru, głoszący teorię konfrontacji Ro-

sji z Zachodem, propagator autorytarnych rządów prezydenta Putina i konsekwentny entuzjasta 

obranej przez niego linii politycznej – zarówno w polityce wewnętrznej, jak i zagranicznej. 

Zamieszczane artykuły ostro krytykują demokrację  

i liberalizm, oskarżając NATO i USA o dążenie do woj-

ny z Rosją, co doprowadzi do zniszczenia tamtejszych 

społeczeństw. Głównym celem jest wykreowanie  

nowych oraz wzmocnienie istniejących postaw anty-

zachodnich i antyamerykańskich u odbiorcy. Autorzy 

w swoich pracach, dążąc do radykalizacji postaw  

odbiorcy, odwołują się do nacjonalistycznych haseł  

i szeroko pojętego „rosyjskiego mesjanizmu”. Materia-

ły wpisują się w ideę tzw. duginizmu – dwubiegunowe-

go podziału świata, wiecznej konfrontacji z Zachodem 

i mocarstwowej pozycji Rosji na świecie.  

Głoszone przez autorów teksty stano-

wiły ideologiczną podstawę do wojny 

przeciwko Ukrainie – w ich materiałach 

znajdowały się tezy o konieczności włą-

czenia Ukrainy do rosyjskiego kręgu 

kulturowego, braku podmiotowości 

ukraińskiego narodu oraz zagrożenia ze 

strony niepodległej Ukrainy dla euroa-

zjatyckiego przeznaczenia Rosji.  



 13 

 

Orosz Hirek (oroszhirek.hu) – węgierskojęzyczny portal informacyjny 

(tłum: Wiadomości Rosyjskie). Artykuły dotyczą bieżących aktualności  

z Rosji i ze świata, szczególnie wojny przeciwko Ukrainie, USA i UE.  

Portal wspiera antyunijny i antyukraiński przekaz, prezentowany w ofi-

cjalnych przekazach kremlowskich mediów.  

United World International (uwidata.com) – powią-

zany z Jewgienijem Prigożinem serwis stworzony  

w ramach Projektu Lakhta, którego celem była inge-

rencja w wybory prezydenckie w USA. Portal, przed-

stawiający się jako niezależne centrum analityczne, 

promuje rosyjską koncepcję myśli geopolitycznej  

tj. rywalizacji Rosji z Zachodem, która obejmuje cały 

świat. Wykorzystuje do tego prorosyjskich dzienni-

karzy, szczególnie z państw Bliskiego Wschodu oraz 

Ameryki Południowej.  

Medium zbudowane w sposób profesjonalny, obejmujący wiele obszarów tematycznych: politykę, 

energetykę, ekonomię czy bezpieczeństwo. Prezentowane informacje skorelowane są ze strate-

gicznymi interesami FR – budową wpływów polityczno-ekonomicznych w regionie Bliskiego 

Wschodu, Azji, Ameryki Południowej i Afryki. Wykorzystanie nierosyjskich publicystów pozwala  

na kreowanie wyobrażenia o podzielaniu przez inne społeczeństwa kremlowskiej narracji dot.   

potrzeby budowy nowego systemu światowego bezpieczeństwa, z uwzględnieniem pozycji Rosji. 



 14 

 

InfoRos (inforos.ru) – agencja informacyjna prowadzona prawdopodobnie przez Jednostkę 

54777 Głównego Zarządu Wywiadowczego (GRU). Serwis korzysta z sieci ponad 1000  

witryn internetowych oraz kont w mediach społecznościowych, które propagują tworzone nar-

racje w rosyjskiej infosferze. Oddziaływanie InfoRos na odbiorcę zagranicznego prowadzone 

jest poprzez inne portale należące do stworzonego przez Kreml systemu dezinformacji.  

Agencja skupia się na oddziaływaniu  

na lokalne społeczności FR, tak aby prezen-

towały one stanowisko zbieżne z polityką 

Kremla. Sieć zależnych serwisów umożliwia 

wprowadzanie do obiegu odpowiednich nar-

racji, w zależności od aktualnych potrzeb 

ośrodka władzy, stąd aktualnie informacje 

dot. głównie wojny przeciwko Ukrainie i sze-

roko pojętej krytyki Zachodu. 



 15 

 

Medium skierowane do skrajnie konserwatywnego zachodniego odbiorcy. Publikacje przedstawiają 

zbiorowy Zachód jako faszystów, rasistów czy antysemitów wrogich Rosji, gdyż to ona broni trady-

cyjnych wartości i chroni świat przed wpływami „imperializmu”. Materiały często skonstruowane są 

w sposób mający wzbudzić u czytelnika strach czy niepokój. Wśród prezentowanych informacji  

w przeszłości znalazły się m.in. tezy o powiązaniach Papieża Franciszka z międzynarodowym  

spiskiem syjonistycznym, odpowiedzialności USA i Francji za Covid-19, który miał być bronią  

wymierzoną w chińską gospodarkę. Aktualnie materiały koncentrują się przede wszystkim  

na usprawiedliwianiu wojny przeciwko Ukrainie oraz krytyce państw zachodnich.  

Szczególnie należy podkreślić fakt, że członkami rady nadzorczej tego think-tanku są osoby powią-

zane z administracją prezydenta i organami bezpieczeństwa: 

 Leonid Reszetnikow, generał porucznik Służby Wywiadu Zagranicznego FR. Od 2009 do 2017 

na podstawie dekretu prezydenta Miedwiediewa pełnił funkcję dyrektora Rosyjskiego Insty-

tutu Badań Strategicznych (RISI) w Moskwie, będąc jednocześnie członkiem Rady Naukowej 

przy Radzie Bezpieczeństwa Federacji Rosyjskiej, 

 Aleksandr Makarow, generał porucznik Federalnej Służby Bezpieczeństwa FR, 

Katehon (katehon.com) – portal prowadzony przez skrajnie prawicowy Instytut Tsargrad, którego 

głównym zadaniem jest rozpowszechnianie idei geopolitycznych A. Dugina i mesjanizmu rosyjskie-

go. Fundatorem jest Konstantin Malofiejew – powiązany z W. Putinem oligarcha odpowiedzialny  

za wspieranie rosyjskich terrorystów operujących w Donbasie. Nazwa nawiązuje do nowotesta-

mentowego pojęcia siły powstrzymującej przyjście Antychrysta, którym A. Dugin określił Rosję. 

 Siergiej Głazjew, rosyjski ekonomista i poli-

tyk, doktor nauk ekonomicznych, obecnie 

członek zarządu (minister) ds. integracji  

i makroekonomii Euroazjatyckiej Komisji 

Gospodarczej. Doradca Prezydenta Federa-

cji Rosyjskiej (30 lipca 2012 - 9 października 

2019). Jak twierdzi Olga Lautman z Centrum 

Analiz Polityki Europejskiej w Waszyngto-

nie, Głazjew to „lunatyk”, który wiele razy 

proponował zniszczenie Zachodu.  

https://pl.wikipedia.org/wiki/Rosyjski_Instytut_Bada%C5%84_Strategicznych
https://pl.wikipedia.org/wiki/Moskwa
https://pl.wikipedia.org/wiki/Rada_Bezpiecze%C5%84stwa_Federacji_Rosyjskiej


 16 

 

Niezależny Dziennik Polityczny (dziennik-polityczny.com): 

polskojęzyczny portal działający od 2014 r., który pełni funk-

cję agregatora treści, czyli komasuje w jednym miejscu  

najważniejsze informacje z mediów lub grup tematycznych.  

Treści publikowane przez NDP są głównie kopiowane  

z innych portali, własne publikacje stanowią klasyczne przy-

kłady materiałów dezinformujących, zaś język jest silnie  

nacechowany emocjonalnie – kopiowane są często teksty  

z tabloidów.  

Aby uwiarygadniać swój przekaz NDP przedrukowuje artykuły z największych  

polskich portali, takich jak: Onet, Fakt, Gazeta Wyborcza, O2, TVP Info, Super Express 

i OKO.press. Proceder ten odbywa się bez zgody redakcji tych podmiotów. Teksty  

wykorzystywane przez redakcję często są preparowane i manipulowane, by wpisywa-

ły się  w działania rosyjskiej propagandy na kierunku Polski. Redaktor naczelny porta-

lu, dziennikarze, moderator grupy NDP na Facebooku – wszyscy oni posługują się  

cudzymi wizerunkami i aktywnie działają w mediach społecznościowych. „Redaktor 

naczelny” Niezależnego Dziennika Politycznego „Adam Kamiński” to nieistniejąca 

osoba, podobnie jak inny wymieniony tam dziennikarz „Wojciech Brożek”. Używane 

przez „Kamińskiego” zdjęcie to fotografia litewskiego lekarza ortopedy Andriusa  

Žukauskasa, który nie ma nic wspólnego  z portalem. Z kolei na koncie „Wojciecha 

Brożka” widnieje fotografia amerykańskiego finansisty, Todda Grabera. 

Niezależny Dziennik Polityczny wielokrotnie identyfikowano jako podmiot rozpowszechniający 

dezinformację, zwłaszcza tę dotyczącą tematyki wojskowej. Cechą charakterystyczną strony stały 

się materiały dezinformujące uderzające w wojska amerykańskie w Polsce, ale także w polskich  

dowódców oraz zdolności obronne Wojska Polskiego. 



 17 

 

Te środki przekazu obudowane są kolejną warstwą publikatorów – portali świadomie rozprzestrze-

niających dane narracje, mimo wiedzy o ich pochodzeniu i celach, do których się dąży przez ich 

umacnianie w społeczeństwie, jak np.: portal Kresy.pl, Wolna-Polska.pl, WirtualniaPolonia.com,  

Obserwator Polityczny (oficjalny partner fundacji Russkij Mir w Polsce) i inne. Skupiają się one 

przede wszystkim na budowaniu nienawiści wobec Ukraińców i Amerykanów, pozując na dobre, 

„patriotyczne” źródła informacji. Ogromną rolę odgrywają grupy dyskusyjne w mediach społeczno-

ściowych i platformy blogerskie, jak np.: Neon24, a także blogi na WordPressie (np.: znany z rozpo-

wszechniania kremlowskiej propagandy Dziennik Gajowego Maruchy). W odróżnieniu od głównego 

polskiego nurtu medialnego, tam znacznie częściej można spotkać się z powoływaniem się na Sput-

nika. W łańcuchu dystrybucji szkodliwych treści to kluczowe ogniwa, umożliwiają bowiem uniknię-

cie zaklasyfikowania jako państwowa propaganda Kremla w początkowym stadium jej dystrybucji. 

Do drugiej warstwy należą również fora internetowe. Jest kilka forów, na których regularnie nie-

którzy użytkownicy zamieszczają dezinformacje i treści propagandowe, dość często ze wspomnia-

nego już NDP: lokalne fora Orzysza i Tomaszowa Lubelskiego. Wybór ten nie jest podyktowany 

przypadkiem: w Orzyszu stacjonują w ramach Wysuniętej Obecności amerykańscy żołnierze,  

Tomaszów Lubelski leży niecałe 100 kilometrów od Lwowa i ukraińskiego poligonu; działa tam też 

oddział Obrony Terytorialnej. Jeszcze innym rodzajem portali, przez które odbywa się agitacja  

na rzecz Kremla, to strony o tematyce ezoterycznej, szerzące równocześnie teorie spiskowe i anty 

amerykańskie treści. Wśród „konspiracjonistów” popularne są wszelakie „alternatywne źródła  

informacji”, oferujące całe spektrum przekazów: od „niezależnych” od rządu i UE, przez zapewniają-

ce swobodę wypowiedzi, niecenzurowanej, czyli zezwalającej np.: na nawoływanie do nienawiści 

rasowej lub etnicznej, oraz przekazujące „prawdę objawioną”, ukrywanej przed Polakami przez 

rząd, Żydów, masonów, kosmitów, reptilian, egipskie piramidy lub ujawnionej w magicznych prze-

powiedniach. 

Ponadto do witryny portalu podlinkowany był wirus trojan, dzięki któremu zbierane były statystyki 

sprzętowe użytkowników, a tym samym profilowani byli odbiorcy treści. Z analizy numeru IP wyni-

ka, że portal może działać w Amsterdamie w Holandii. Być może został tam umieszczony serwer  

pośredniczący, żeby ukryć tożsamość autora. 


